ارزش و جایگاه صلوات بین اذکار

بصیر ،حجت‌الاسلام سیدمحی‌الدین قوامی، کارشناس و سخنران مسائل مذهبی، در مراسم عزای حسینی که در مسجد کریم اهل‌بیت علیهم السلام برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و باارزش‌ترین نتایجی که ارتباط مؤثر با خداوند و اولیاء الله برای انسان به‌همراه دارد، پاکسازی روح و جسم انسان از پستی‌ها و زشتی‌هاست، اظهار کرد: خداوند متعال برای برقراری ارتباط مؤثر با خودش زمینه‌های بسیاری را ایجاد کرده و بشارت داده است که هرکس بتواند خود را از آلایش‌های دنیایی دور کند، جایگاه رفیعی نزد خداوند به دست می‌آورد و در آن جایگاه باقی خواهد ماند.

وی در ادامه به بیان اثرات صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاک و طاهرش پرداخت و بیان داشت: صلوات یک نشان جامع دینی است که بالاترین درجه را بین اذکار دیگر دارد.
این پژوهشگر ادامه داد: دسته‌ای از اثرات ظاهری و دسته دیگر، اثرات باطنی است که در روایات متعددی از این اثرات یاد شده و بر تکرار دائم این ذکر تأکید شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی، تسلیم بودن در برابر امر اهل‌بیت علیهم السلام را از ویژگی‌های باطنی ذکر صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان او دانست و افزود: معنای حقیقی و باطنی صلوات، تسلیم بودن در برابر اوامر خداوند متعال، پبامبران و ائمه معصوم علیهم السلام است.
این سخنران مذهبی، سه عامل را موجب خلیل‌الله نامیده شدن حضرت ابراهیم(ع) معرفی کرد و اظهار داشت: سفره‌داری و عدم خساست، اولین عامل خلیل خوانده شدن حضرت ابراهیم(ع) بود.
وی، امید خالص به خدا و ناامیدی کامل از مخلوقات را ویژگی دوم حضرت ابراهیم(ع) معرفی و یادآور شد: ایشان مهاجر الی‌الله لقب گرفت و بدین‌وسیله به مقامی دست یافت که هیچ‌کس دیگر نتوانسته است به مقام خلیل‌الله برسد.
شفاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا