جنبش اسلامی نیجریه، جنبشی مسالمت‌آمیز و عقلانی است

بصیر،سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با صبح توس در خصوص تحرکات اسلام ستیزانه اخیر در غرب آسیا و بویژه فاجعه کشتار شیعیان نیجریه اظهار داشت: از بعثت حضرت رسول (ص) این جنگ و تقابل و اقدامات اسلام ستیزانه وجود داشته است و به مرور زمان و در بستر تاریخ اشکال پیچیده تر ، مدرن تر و مرموز تری به خود گرفته است.

وی ادامه داد: دشمن قبلاً در قالب نفوذ و ایجاد تفرقه با اسلام می جنگید اما امروز شمشیر برداشته است و به صورت علنی با اسلام می جنگد. دردناک تر این است که به نام اسلام ، اسلام را میزند.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه ما امروز با دو نوع اسلام روبه رو هستیم، اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص)، بیان داشت: گروه های داعش ، طالبان ، القائده و جنده النصره در سرتاسر جهان اسلام گسترش یافته اند که به همراه فرقه های وهابی، نماد اسلام آمریکایی هستند و ماموریت آنها نیز این است که بستر را برای غارتگری و تسلط و هیمنه استکبار جهانی فراهم سازند.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: یک جریان اسلامی اصیل در مقابل این جریان خودکامه و جهان خوار ایستاده است البته به لحاظ کمی خیلی کمتر از آن منظومه استکباری و صهیونیسمی است؛ هم از نظر عده و هم بلحاظ عده اما به لحاظ اراده و حق طلبی و عدالت جویی این جریان استوار و پابرجاست.

استکبار از جیب متحدان منطقه ای خود خاورمیانه را غارت می‌کند

این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: استکبار از جیب خود و همچنین از جیب مزدورانش در منطقه همچون عربستان و قطر و امارات و با حمایت های لجستیکی اردن و ترکیه و … هزینه های زیادی را متقبل می شود تا بتواند هرگونه حرکت و ندای حق طلبانه و هرگونه فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را در نطفه خفه کند و مانعی در غارتگری ثروت های منطقه وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: این منظومه استکباری دو ماموریت عمده را درمقابل این جریان اسلام ناب محمدی (ص) در پیش گرفته است؛ یکی بحث اسرائیل است، از نظر آنها هر جنبشی، هر حرکتی ، هر جریانی و هر کشوری که شعار مرگ بر اسرائیل سر دهد و تقابل با اسرائیل داشته باشد باید از سر راه برداشته شود حال این چه سازمان باشد مانند جهاد اسلامی و حماس و حزب الله و چه کشور باشد مانند سوریه و ایران.

بقای اسلام ناب در گرو مقاومت جریان جهادی است

کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: اگر تاکنون نتوانسته اند این نیت خود را عملی کنند دلیل آن مقاومت و پایمردی و جان نثاری جریان اسلام ناب و جریان های جهادی مانند حزب الله و …بوده است که در سوریه ،عراق ، ایران و … در حال فعالیت اند.

وی دومین هدف استکبار را هیمنه و سیطره استکبار جهانی در حوزه های نظامی، اقتصادی و فرهنگی دانست و بیان داشت: افزون بر این، جریان مذهبی تقلبی و بدل داعش را در بعد جنگ نرم و حوزه جنگ سخت ایجاد کرده اند که با شعار الله اکبر گردن می زنند و کشتار می کند.

سید افقهی ادامه داد: استکبار جهانی این جریان ها را برای مقابله با اسلام ناب و جنبش اسلامی ، چه در سوریه و لبنان و چه در ایران و عراق و در نیجریه و …به کار می گیرد.

جنبش اسلامی نیجریه، جنبش مسالمت‌آمیز و عقلانی است

وی عنوان کرد: جنبش اسلامی در نیجریه یک جنبش کاملاً مسالمت آمیز ، عقلانی ، سازمانه یافته و هماهنگ بوده که بدون هیچگونه شرارتی طی ۳۰ سال گذشته به رهبری شیخ ابراهیم الزکزاکی فعالیت داشته است و هیچ حرکتی که مخل نظم و امنیت و طمینه ساز ناامنی باشد انجام نداده است اما استکبار از هر حرکت اصیل، حتی تحت عنوان اعتدال گرا وحشت دارند چون مانع سیطره و تسلط آنها بر آن مناطق می‌شود.

تمام کردن موضوع با یک تماس تلفنی صحیح نیست

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: باید در برابر این کشتار ها فکری کرد و اینکه وزارت خارجه ما یک بیانیه بدهد و با یک تماس تلفنی قضیه تمام کند، صحیح نیست چراکه مردم حامی می خواهند. همانگونه که جریان های تروریستی حامی دارند جریان های جهادی و جریان های اصیل اسلامی و سازمان ها و تشکلاتی که مرتبط با اهل بیت هستند نیز نیاز به حامی دارند.

وی اظهار داشت: در این جنبش اسلامی نیجریه به رهبری حجت الاسلام الزکزاکی حتی مسیحی و اهل تسنن و فرق صوفی نیز حضور دارند؛ هرچند اگثراً شیعه هستند اما این جنبش یک جنبش فرا فرقه ای و فرا مذهبی و حتی فرا دینی است که در جهت روشنگری و بصیرت افزایی مردم فعالیت می کند.

ادعای حمله مسلمانان به ارتش نیجریه «واهی» و «مضحک» است

وی با مضحک و واهی دانستن این ادعا که این جنبش می خواسته است رئیس ستاد ارتش نیجریه را بکشد، اظهار کرد: مدرکی ارائه نشده است که از طرف مردم و تجمع در حسینیه بقیه الله(عج) به نیروهای نظامی حتی یک سنگ پرتاب شده باشد.

سید افقهی با تاکید براینکه فاجعه نیجریه یک توطئه جهانی علیه شکل گیری جبهه مقاومت به رهبری ایران، سوریه، حزب الله لبنان است، افزود: آنها از این وحشت دارند که یک حزب الله دیگر در نیجریه شکل بگیرد و موی دماغشان شود.

وی ادامه داد: شرکت ۱۰ میلیونی مردم نیجریه در راهپیمایی روز قدس آنها را مرعوب کرده و یا حتی در همین راهپیمایی اربعین در نیجریه، آنها از این انسجام ، آرامش و نظم و انظباط مرعوب شده اند. از این جرکت های مدنی و انسان ساز بدور از خشونت می ترسند.

بوکوحرام برای ایجاد آشوب و تجزیه نیجریه ایجاد شد

وی با طرح این پرسش ها که امروز چه کسی امنیت نیجریه را به خطر انداخته است؟ بوکوحرام یا الزکزاکی؟ چه کسی چاه های نفت را نا امن کرده است تا بستری برا ورود آمریکا و انگلیس و فرانسه فراهم شود، تصریح کرد: پرواضح است بوکوحرام را جریان استکباری برای ایجاد آشوب و تقسیم نیجریه به اسلام و مسیحیت و هم چنین برای چپاول کردن نیجریه ایجاد کرده است و هر جا که اینگونه تهاجمات شکل می گیرد دست این مثلث شوم استکبار، وهابی و صهیونیسم در کار است.

تأخیر تسلیت رییس جمهور به مردم نیجریه، افکار عمومی شیعیان را آزرده کرد

سید افقهی با تایید این مطلب که تاخیر و سکوت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران در ارسال پیام تسلیت برای فاجعه نیجریه در مقایسه با فاجعه پاریس، موجب آزردگی افکار عمومی شیعیان شده است، اظهار داشت: ما شاهد بودیم در حوادث بیروت دولت ما چهار روز بعد بیانیه داد اما در خصوص حوادث پاریس مسئولین در کمتر از ۱۲ ساعت پیام تسلیت خود را فرستادند. الان هم این موضوع در مسئله نیجریه تکرار می شود و می بینیم که دولت یک موضع خنک ، دیپلماتیک و بیطرفانه گرفته است.

وی ادامه داد: مردم قتل عام می شوند و دلخوش به این هستند که ایران حامی مستضعفین است، ایران کشور انقلابی است که در دفاع از مظلوم در برابر ظالم قد علم می کند. آنها به شوق ایران، اسلام ناب را گسترش می دهند اما دستگاه دیپلماسی ما در قد و اندازه اینگونه حوادث نیست.

چرا موضع گیری در جنایت نیجریه اینقدر خنثی بود؟

این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: برای این رویکرد، خود آقایان باید بیایند و استدلال کنند . ممکن است بگویند که بنا به مصالح عالیه کشور در حال تنش زدایی هستیم و می خواهیم با یک گفتمان جدید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و … اما کدام اولی تر است مردم فرانسه و یا مردم مستضعف و مظلوم نیجریه و لبنان ؟ کدام ها اقربین هستند و به ما نزدیک ترند؟ بنابراین ما نمی خواهیم با کشور های اروپایی درگیر شویم و هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می کنیم اما چرا اینقدر کند؟ چرا اینقدر خنک و با موضع گیری خنثی؟

سازمان همکاری‌های اسلامی تشکیل جلسه فوق العاده دهد

سید افقهی با بیان اینکه انتظار می رفت یک سری مواضع جدی تری در این خصوص گرفته شود ، اظهار کرد: ترکیه وارد عراق شده است با تمام وقاحت دولت آن از این حرکت زشت به صورت ممتد دفاع میکنند، اما مردم مظلومی اینچنین دارند قتل عام می شوند و هیچ پناهی ندارند، دریغ از یک موضع محکم، یک جلسه فوق العاده و شورای امنیت و سازمان همکاری های اسلامی .

وی در پایان بیان داشت: حماس وقتی یک سرباز متجاوز اشغال گر صهیونیستی را ربود، چندین بار جلسه فوق العاده در سطح سازمان ملل و … تشکیل شد اما آیا این شیعیان کشته شده ارزششان کمتر از آن سرباز متجاوز است که دولت اینقدر بیتفاوت و خنثی و با خونسردی و کلمات روتوش شده از آن سخن می گوید. توقع بیشتر از این ها از دستگاه دیپلماسی ما می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا