رئیس پلیس فتای اردبیل:

۷۰ درصد جرایم اینترنتی مربوط به برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌ها است

بصیر ،حافظ شریفی امروز در اردبیل اظهار کرد: با توجه به افزایش مبادلات تجاری و خرید و فروش‌های اینترنتی و نقل و انتقال حساب‌های بانکی از طریق شبکه‌های شتاب به تناسب این رشد و توسعه ما شاهد افزایش جرایم مرتبط با آن هستیم که به نظر می‌رسد باید هموطنانمان آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم را از خرید‌های اینترنتی و برداشت‌های الکترونیکی بانکی داشته باشند تا گرفتار افراد سودجو و فرصت‌طلب نشوند.

وی گفت: ما در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیده‌ایم که علت اصلی وقوع این جرایم عدم آگاهی و سهل‌انگاری شهروندان در استفاده از خدمات نوین بانکی و خریدهای اینترنتی است که به دلیل اعتماد بیش از حد گرفتار برخی مشکلات می‌شوند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل یادآور شد: هموطنانمان نباید به هیچ‌وجه به پیامک‌هایی که حامل خبر برنده شدن و یا ارسال اطلاعات شخصی و شماره حساب به یک شرکت و یا سازمان باشد اعتنایی کنند و باید نسبت به حذف این پیامک از تلفن همراه خود اقدام کنند.

شریفی با بیان اینکه در صورت ارائه شماره حساب و یا شماره کارت برای واریز پول به افراد قابل اطمینان به هیچ‌وجه اطلاعات دیگر خود را در اختیار وی قرار ندهند، تصریح کرد: نباید هموطنانمان در کنار شماره حساب و یا شماره کارت خود رمز دوم کارت و یا تاریخ انقضای کارتشان را به طرف مقابل بدهند و یا بر اساس توصیه آنها در جلوی باجه‌های شبکه شتاب حضور داشته و بخواهند با راهنمایی آنها از شماره حسابشان برداشت کرده و یا نقل و انتقالی را انجام دهند.

این مسئول افزود: باید شهروندان به صورت دوره‌ای موجودی حساب خود را با یک تراکنش ساده مالی مورد محاسبه و رصد قرار دهند تا زمینه سوءاستفاده‌های احتمالی فراهم نیامده و عده‌ای به فکر خالی کردن حساب شهروندان نباشند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل از صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خواست تا به هنگام خرید هموطنانمان از طریق دستگاه‌‌های پوز این دستگاه‌ها را در اختیار خریداران قرار دهند تا خودشان شماره رمز و دیگر اطلاعات را وارد کنند و به هیچ‌وجه خود صاحب فروشگاه اقدام به این کار نکند.

شریفی با اشاره به افزایش جرایم مرتبط با فضای تبادل اطلاعات، خریدهای اینترنتی و الکترونیکی ادامه داد: هموطنانمان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و برخورد با افراد سودجو و فرصت‌طلب موارد را با شماره تلفن ۲۱۸۳۴۴۸ در اختیار پلیس فتا که ۲۴ ساعته در اختیار هموطنان است قرار دهند.

وی در مورد تعدد حساب‌های بانکی گفت: بهتر است هموطنانمان اندوخته و سرمایه خود را در یک حساب و پس‌اندازی قرار دهند تا امکان انتقال به کارت‌های بانکی نباشد و به راحتی بتوان جلوی دستبردهای احتمالی به این حساب را گرفت.

فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا