بصیرنیوز در سالی که گذشت؛ مهم‌ترین مطالبه اردیبهشت 94 بصیرنیوز/

از زباله‌دانی زمین اهدایی سالن ورزشی طوله‌سرا تا درخواست افزایش مشارکت‌مردمی از سوی مسئولان!

بصیر، این خبر در اول اردیبهشت ۹۴ در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی بصیر منتشر شد:

روستای طوله‌سرا در دهستان باریکرود  بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار واقع شده است.

این روستا که یکی از کم‌جمعیت‌ترین روستاهای شهرستان فریدونکنار است، ۹۳ خانوار را که شامل ۳۱۰ نفر هستند در خود جای داده که ۱۵۷ آن را خانم‌ها و ۱۵۳ نفر دیگر را آقایان تشکیل می‌دهند.

این روستا از شمال به روستای منقارپی، از شرق به روستای جزین و از غرب و جنوب به روستای بی‌نمد منتهی می‌شود و همانند دیگر مردمان روستاهای فریدونکنار، شغل اصلی آنان کشاورزی است.

روستای طوله‌سرا بافتی مذهبی دارد و سه شهید نیز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

مسجد مهدیه روستای طوله‌سرا از اهمیت استراتژیکی خاصی برخوردار است چرا که از برنامه‌های فرهنگی -مذهبی میزبانی می‌کند.

یک نانوایی، دو کارخانه شالیکوبی، دو تعمیرگاه، دفتر خدمات پستی، مخابرات و مدرسه ابتدایی را می‌توان از امکانات عمومی روستای طوله‌سرا دانست که مردم از آن بهره می برند.

اما در این روستای شهیدپرور نبود امکانات بهداشتی برای مردم آزاردهنده شده است؛ خانه بهداشت که از ابتدایی‌ترین مکان‌های یک روستا برای رفع نیازهای پزشکی است برای مردم این روستا هیچ معنایی ندارد و معمولا مردم طوله‌سرابا زحمت فراوان نیازهای بهداشتی خود را از روستاهای دیگر برطرف می‌کنند.

به گزارش بصیر، مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم روستای طوله‌سرا به ویژه جوانان این روستا و روستاهای اطراف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای آنها به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده، نداشتن یک سالن ورزشی است که همچنان مسئولان توپ را به زمین هم می‌اندازند و از آن شانه خالی می‌کنند.

شنیده‌ها به پایگاه خبری بصیر از آن حکایت می‌کند که چند عامل در این روستا مانع از احداث سالن ورزشی مناسب برای مردم و جوانان روستای طوله‌سرا می‌شود، موضوعی که به یک داستان ۱۰ ساله تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، حدود ۱۰ سال قبل، مردم روستاهای بخش مرکزی تقاضای ساخت سالن ورزشی را از ریاست اداره ورزش و جوانان وقت(اداره تربیت‌بدنی و آقای پریچهره) و نماینده مجلس(دکتر روحی) مطرح می‌کنند.

مسئولان مربوطه در اقدام اولیه از مردم  می‌خواهند که یک زمین را برای احداث سالن  در اختیار آنها قرار دهند تا با پرداخت ۷۰% از بودجه دولتی و ۳۰% از مشارکت مردمی این طرح به سرانجام برسد، بنابراین نخستین مانع، نبود زمین مناسب بود که این پروژه را به تعویق انداخت.

به گزارش منابع محلی، پس ازاهدای زمین از سوی خیر نیکوکار (علی‌اصغر محمودی) که از اهالی روستای طوله‌سرا است، وی زمین خود را برای این کار در اختیار مسئولان وقت قرار می‌دهد اما متاسفانه مسئولان منطقه برای اینکه این طرح در روستای خودشان انجام شود اقدام به سنگ‌اندازی می‌کنند تا آنجا‌ که این زمین اهدایی تبدیل به زباله‌دان می‌شود و پس از مدتی دوباره به حالت نخست خود یعنی کشاورزی برمی‌گردد.

بر اساس این گزارش، پس ازمشورت و هم‌فکری، مسئولان منطقه راضی می‌شوند تا این طرح در همین زمین به بهره‌برداری برسد اما مسئول اداره ورزش و جوانان و نماینده مجلس که تغییر کردند با اعتبار ۵۰% از بخش دولتی و ۵۰% مشارکت مردمی موافقت می‌کنند.

بر اساس گزارش مردمی، نکته مبهمی که در این موضوع وجود دارد این است که آیا برای این امر مصوبه نوشته شده است یا خیر و اگر مصوبه‌ای وجود دارد مگر می‌توان آن را تغییر داد و سهم مردم را به یکباره از ۳۰ به ۵۰ درصد رساند، در واقع مسئولان با این عمل توپ را به زمین مردم انداختند و بهانه‌ای دیگر برای عدم توانایی خود در احداث این سالن به وجود آوردند.

به هرحال به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ از از توان مردم این منطقه که بیشتر آنها کشاورز هستند خارج است و جادارد مسئولان با نگاهی استانی و ملی برای این امر که  یکی از نیازهای اصلی جوانان این منطقه به حساب می‌آید دست به کار شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا