مازندرانی سال خود را این‌گونه نو می‌کند

کدورت‌زدایی با دیدارگرایی/کدورت مال سال قبل و دیدار مال سال نو

بصیر،سال ۹۴ هم بمانند همه سال‌های مشابه سپری شد و جای خود را به ۹۵ می‌سپارد تا برای هر ایرانی و مازندرانی روز از نو شود و روزی از نو.

در گذر ایام، زیبایی هر سال به آغازین روزهای آن است که به قول ایرانی‌ها: سالی که نکوست، از بهارش پیداست.

در آغاز بهار امسال، اگر هوا با بارش‌های خود بشارت سالی پر خیر و برکت را به ایرانی‌ها می‌دهد، قلب‌های پاک مردمان این سرزمین نیز با صله رحم و زدودن اندوه روزگاران، قلب

اسلام، سنت دید و بازدید را در قالب صله رحم وارد آئین سنتی ما ایرانیان کرد تا گامی باشد در تعمیق روابط انسانی.

خود را از دلگیری‌ها و دلخوری‌ها تهی می‌سازد و به‌جای آن، مهر و محبت و همدلی و همدردی با دیگران را جایگزین آن می‌سازد.

* پیوند سنت با دین

سنت کهن ایرانیان با ظهور اسلام در میان این ملت، رنگ و محتوای دینی به خود گرفت.

حجت‌الاسلام ساداتی در این زمینه می‌گوید: اسلام با سنت‌های پیشین برخوردهای حکیمانه‌ای داشته است. یک سری از این سنت‌ها را نفی کرده چرا که دارای ماهیت ضدانسانی داشته‌اند، مثل سنت زنده بگور کردن دختران، یک سری سنت‌ها را نیز تائید کرده و به آنها وجاهت دینی داده مثل دید و بازدیدها و لحاظ آنها به عنوان صله رحم که بسیار نیز بر آن تاکید داشته و دارد و درباره آن روایات فراوان وارد شده است.

این کارشناس دینی، وارد کردن موضوعات جدید و اصلاح سنت‌های قبلی را از موارد دیگر برخورد اسلام با سنت‌های پیشین ذکر کرد.

* سال نو با روحیه‌ای تازه

خصوصیت سال نو به آغاز بهار مربوط می‌شود و انسان‌ها هم در تطبیق خود با طبیعت،

: اگر همانند طبیعت به دفع موانع رشد نپردازیم و زشتی آلودگی‌ها را از خود دور نسازیم، مفهوم بهار را درک نکرده‌ایم.

باید به نوشدن روی آورند و این بمعنی تازه کردن دید و انگیزه و نوع نگرش به همه چیز و همه کس در مسیر رشد انسانیت و تعمیق دوستی‌ها و احترام به ارزش‌های اخلاقی و معنوی جامعه است.

پدرام کوثری، کاسب کرمانشاهی که به مازندران سفر کرده، مهم‌ترین حسن نوروز را در واداشتن انسانها به تفکر و همراه شدن با طبیعت در سرزندگی و نشاط دانست و گفت: اگر همانند طبیعت به دفع موانع رشد نپردازیم و زشتی آلودگی‌ها را از خود دور نسازیم، مفهوم بهار را درک نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: نوشدن به جامه عوض کردن نیست. به این نیست که خود را به لحاظ پوشاک و کفش و کلاه نو کنیم، بلکه به تغییر رفتار و نگرش برمبنای دعوت خداوند است. دور کردن رذائل و هر صفت بد و از بین بردن کدورتها و نزدیک شدن قلب‌ها با گذشت و چشم‌پوشی و اغماض.

* بزرگ‌ترین صواب

حبیب حبیب‌نیا، فرهنگی بازنشسته، به دید و بازدید افراد خانواده و دوستان و رفقا اشاره می‌کند و می‌افزاید: هرچند در تمام ایام سال به دیدن اقوام و خویشاوندان

نوشدن به جامه عوض کردن نیست، بلکه به تغییر رفتار و نگرش برمبنای دعوت خداوند است.

و دوستان رفتن دارای صواب است، اما نوروز فلسفه خود را در همین سنت زیبا تعریف کرده است. بدین جهت، اگر در این ایام صله رحم انجام نپذیرد، عملاً نوروز به رسالت خود عمل نکرده و انسانی که این فرصت نیکو را از دست بدهد، در واقع همراهی با طبیعت را از دست داده و خود را از پیرایه‌های نازیبا نیاراسته است.

وی ادب دیدار کوچک‌ترهای خانواده از بزرگ‌ترهای خانواده را از آداب خوب ایرانیان می‌داند و معتقد است این خصوصیت ایرانیان و مسلمانان مورد تحسین غربی‌ها نیز هست.

این فرهنگی مازندرانی، بزرگ منشی بزرگ‌ترهای خانواده‌ها در تکریم از کوچک‌ترها را نشانه دیگری از ادب مسلمانی و ایرانی دانست و گفت: بدین لحاظ است که نوروز، بیشتر جشن کوچک‌ترهاست و بویژه کودکان از ناحیه بزرگ‌ترها با دریافت عیدی، شادتر و پرنشاط‌تر و باانگیزه‌تر می‌باشند.

*

اگر در این ایام صله رحم انجام نپذیرد، عملاً نوروز به رسالت خود عمل نکرده است.

نکوداشت اسیران خاک

زهرا ملااحمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد، توجه مازندرانی‌ها به اسیران خاک در لحظه تحویل سال را نشانه روحیه معنوی و پیوستگی با درگذشتگان می‌داند و می‌گوید: حضور بسیاری از خانواده‌ها هنگام تحویل سال در آرامگاه‌ها به‌خصوص سر مزار شهداء، تصویر زیبایی از روح لطیف ایرانی و مازندرانی را به نمایش می‌گذارد که گویای قدردانی و سپاس از بزرگان درگذشته و اسیران خاک است.

وی این روحیه و پیوند عمیق مازندرانی‌ها با درگذشتگان خود را از نشانه‌های منحصر بفرد ایرانیان ذکر کرد و افزود: یادکرد و فرستادن سلام و صلوات و فاتحه و قرائت قرآن و ادعیه برای متوفیان، علاوه بر اقناع روح بلند مردم جامعه ما در تجلیل و تکریم از گذشتگان خود، به نوعی در پالایش روح و تهذیب نفس آنها نیز تاثیرگذار است و آنها را بیشتر به

حضور بسیاری از خانواده‌ها هنگام تحویل سال در آرامگاه‌ها به‌خصوص سر مزار شهداء، تصویر زیبایی از روح لطیف ایرانی و مازندرانی را به نمایش می‌گذارد.

سوی خداوند و تقیدات اخلاقی و دینی عمق می‌بخشد.

* شلوغ‌‌ترین جا در ساعت اول سال تحویل

در شهرهای مختلف مازندران، در ساعت تحویل سال، شلوغ‌ترین مکانی که اغلب خانواده‌ها به آنجا می‌روند، آرامگاه و بر مزار رفتگان و بزرگان خانواده است.

ترافیک خودروها در اطراف آرامستان‌ها بگونه‌ای است که به جرات در هیچ وقت سال نمی‌توان چنین ترافیکی را در آرامستانهای مازندران مشاهده کرد.

غلامعلی بهرام‌زاده در این باره می‌گوید: بزرگان و پدران و مادران، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها واقعاً به گردن‌مان حق دارند و ما مازندرانی‌ها عمیقاً به آنها علاقه داریم و در نخستین ساعت سال نو وظیفه خود و بچه‌های‌مان می‌دانیم که سر مزار آنها بیائیم و با قرائت فاتحه و دادن خیرات، روح آنها را شاد کنیم و در واقع خودمان به شادمانی و سبکبال شدن روح‌مان دست یابیم.

وی در ادامه یادآور شد: خدا را به خاطر همه نعمت‌هایش شکر می‌کنیم به‌خصوص نعمت امنیت و سلامتی و همه آرامش خود را مدیون شهداء و رهبری می‌دانیم و در این ساعات اولیه سال از خداوند می‌خواهیم که به ما توفیق دهد تا در سال ۹۵ قدردان نعمت‌هایش باشیم و او را نافرمانی نکنیم.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا