آمریکا سلطنت سعودی ها را تمدید می کند؟؛

عصبانیت آمریکایی ها از شاخ شدن سعودی ها

بصیر، شاه سعودی و شاهزاده هایش این اصل را فراموش کرده اند که حکام وابسته به آمریکا همگی تاریخ انقضا دارند و روزی چوب گره زدن سرنوشت خود به لبخندهای یانکی ها را خواهند خورد. نمونه هایی بسیاری در تاریخ معاصر حکام عرب وجود دارند. سرنوشت معمر قذافی، حسنی مبارک، بن علی، و بسیاری از دیکتاتورهای نظامی آمریکای لاتین، درس عبرتی است برای شیخ نشین های خلیج فارس، ولی آنها چنان مست قدرتند که توانایی تحلیل واقعیت ها را ندارند.

محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران، حکومت خود را مدیون آمریکایی ها و انگلیسی ها بود. آنها با کودتا حکومت مصدق را سرنگون کردند و بار دیگر محمدرضا را بر تخت شاهی نشاندند. وی گمان می کرد روزی خواهد توانست شخصیتی مستقل از غرب نشان دهد ولی غرور شاه برای انجام اقداماتی خارج از چارچوب راهبردهای آمریکا، ضربه کاری به سرنوشتش بود. آمریکا، غلام حلقه به گوش خود را می خواست و زمانیکه شاه هوس نافرمانی داشت، با تلنگرهای کوبنده آمریکایی ها از خواب غفلت بیدار  می شد ولی زمانی رسید که دیگر دیر شده بود و انقلاب اسلامی دیگر مجالی برای موش و گربه بازی شاه و آمریکا باقی نگذاشت.

حال این داستان به طرق مختلف در منطقه خودکامه خیز غرب آسیا و خلیج فارس مدام تکرار می شود. شاهان سعودی در چندین دهه گذشته سعی کرده اند خارج از مدار دستورات آمریکایی ها حرکت نکنند و حافظ بی چون و چرای منافع آمریکا و غرب در منطقه، یعنی عربستان در رتبه اول قرار دارد. حتی تعیین جانشین سلاطین سعودی بدون نظر آمریکا امکان پذیر نیست. آمریکا به واسطه شیخ نشین هایی خلیج فارس و به ویژه شاهان ترسان و لرزان سعودیست که پای ثابت خلیج فارس شده است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جنگ های اول و دوم خلیج فارس و ایران هراسی، باعث شده شیخ نشین ها به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شوند.

ماجرای ۱۱ سپتامبر و هول و هراس سعودی

حملات تروریستی در صبح روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جهان را در بهت فرو برد. برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یکی از مرگبارترین عملیات های ترویستی در جهان روی داد. تروریست هایی القاعده با ربودن ۴ هواپیمای مسافربری، دو عدد از آنها را به برج های دوقلوی تجارت جهانی، می کوبند و ساختمان عظیم این برج ها را متلاشی می کنند. صدها نفر در این حادثه کشته می شوند. یک هواپیمای دیگر به ساختمان پنتاگون اصابت می کند و هواپیمای چهارم نیز در زمینی در ایالت پنسیلوانیا سقوط می کند. در مجموع حدود ۳۰۰۰ نفر در این حوادث تروریستی کشته می شوند.

گزارش کمیته تحقیق یازده سپتامبر که ۲۸ صفحه از آن محرمانه باقی مانده است.

آمریکا به رهبری جرج بوش، جنگ جهانی علیه تروریسم را آغاز می کند و کشورهای افغانستان و عراق را به ویرانه تبدیل می سازد. جنگ ویرانگر و افسار گسیخته آمریکا و غرب، جهان را وارد فضای جدید ناامنی می کند که تبعات آن تاکنون باقی مانده است. با این حال ماجرای ۱۱ سپتامبر همچنان داغ است و زوایای پنهان آن نیز آشکار نشده اند. در تازه ترین رویداد مربوط به آن، لایحه ای در کنگره آمریکا در دست اقدام است که بر اساس آن، پای شاهزاده ها و مسئولان سعودی نیز به حادثه ترویستی ۱۱ سپتامبر کشیده شده است. از ۱۹ نفری که حملات را رقم زدند، ۱۵ تن آنها تبعه سعودی بودند.

در چند وقت اخیر گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا در صددند اسناد موسوم به “۲۸ صفحه‌” را از حالت محرمانه خارج کنند که انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مشارکت داشتند. باب گراهام  سناتور سابق آمریکا که به نوشتن این گزارش کمک کرد، گفته بود که این اطلاعات محرمانه، یک طرح کلی از شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که از هواپیماربایانی که در حادثه ۱۱ سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند. وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند به طور قابل ملاحظه‌ای مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند. به دنبال این خبرها و فشارها بود که لایحه‌ای به منظور نشان دادن نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر در کنگره مطرح شد.

اعلام این خبر سعودی ها را به تکاپو انداخت تا مانع رسوایی نقش داشتن عربستان در حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر شوند. در همین زمینه عادل الجیر، وزیر خارجه عربستان، آمریکا را تهدید به فروش و خارج کردن ۷۵۰میلیارد دلار دارایی های رژیم سعودی از ایالات متحده کرد.  وزیر خارجه عربستان ماه گذشته، پیام دولت عربستان را شخصاً در سفر به واشنگتن ابلاغ کرده است و به نمایندگان کنگره گفته است که عربستان سعودی مجبور می‌شود بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار از اوراق بهادار خود در خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی‌هایش در آمریکا را قبل از آنکه توسط دادگاههای آمریکا بلوکه شوند، به فروش برساند.

دولت اوباما که استدلال کرده است چنین لایحه‌ای تا حد زیادی آمریکا را در خارج از این کشور در معرض خطر قرار می‌دهد، به شدت در حال لابی‌ کردن علیه چنین لایحه‌ای است. برخی از نمایندگان کنگره و خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از این اقدامات لابی‌گری دولت کنونی آمریکا خشمگین هستند و می‌گویند که دولت اوباما به طور مداوم از عربستان جانبداری می‌کند و به آنها اجازه نمی‌دهد تا حقیقت درباره نقش مقامات سعودی در این حادثه تروریستی را بفهمند.کاخ سفید قرار است در ماه ژوئن در این رابطه تصمیم گیری کند.
تهدید اقتصادی آمریکا توسط آل سعود، با واکنش افکار عمومی و رسانه های این کشور مواجه شده و آنها خواهان نشان دادن قاطعیت آمریکا در مقابل یاوه گویی سعودی ها هستند. میک لوپیکا، مقاله نویسن نیویورک دیلی نیوز در یادداشتی با عنوان ” اوباما باید به سعودی ها یادآور شود نمی توانند آمریکا را تهدید کنند” خواهان واکنش قاطع اوباما با تهدید توخالی عربستان است: «زمان آن است تا رئیس جمهور آمریکا در مقابل حکومت عربستان سعودی بایستد که چگونه آنها فکر می کند حق دارد کشورمان را بر سر لایحه ای که پای مسئولیت عربستان را در حوادث ۱۱ سپتامبر باز می کند، تهدید کند. اگر شما در حال حاضر در مقابل این تهدیدات نایستید و برای کشته شده های ۱۱ سپتامبر کاری نکنید، پس چه زمانی قصد آن را دارید؟»
وی در ادامه تاکید می کند که رئیس جمهور آمریکا باید به سعودی ها گوشزد کند این آنها نیستند که می توانند آمریکا را تحریم کنند بلکه این آمریکاست که توانایی تحمیل تحریم اقتصادی بر عربستان را دارد: « گزینه دیگر این است که به خانواده های کسانی که جانشان را در آن روز از دست داده اند توضیح داده شود چگونه حتی به آنها اجازه داده نشد تا در دادگاه ثابت کنند عربستان در روز یازده سپتامبر نقش داشته است. »
تیتر روزنامه نیویورک دیلی نیوز
در ادامه واکنش به این تهدید روزنامه نیویورک دیلی نیوز در گزارش خود تیتر زده است:‌ ” تفاله سلطنتی؛ خشم خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از تهدید و باج خواهی ۷۵۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی.” در این گزارش به نقل از  جیم ریچز یکی از خانواده‌های قربانی حملات ۱۱ سپتامبر آمده است :‌«من بسیار عصبانی هستم و این سیلی به صورت خانواده‌های(قربانی) ۱۱ سپتامبر است. بگذارید آنها(سعودی‌ها) پولشان را برای خودشان نگهدارند. ما به پولشان نیازی نداریم. این پول ارزش جان باختن ۳۰۰۰ آمریکایی را ندارد.»
«ترا استرادا» یکی دیگر از خانواده‌های قربانی ۱۱ سپتامبر با انتقاد از فشارهای دولت آمریکا به کنگره برای عدم تصویب لایحه مذکور گفت: «چرا آنها به جای حفاظت از مردم آمریکا، به خواست دولت عربستان سعودی تن می‌دهند؟ آنها فقط دارند اسرار کثیف سعودی‌ها را نگه می‌دارند.»

منازعات در رابطه با نقش دولت عربستان در حوادث ۱۱ سپتامبر به کمپین های انتخاباتی آمریکا نیز کشیده شده و نامزدهای دموکرات به دفاع از عملکرد کنگره برای انتشار گزارش ۲۸ صفحه ای پرداخته اند. هیلاری کلینتون روز یکشنبه در کارزار انتخاباتی خود عنوان کرد: «مشخص است که ما باید کسانی را که در حملات تروریستی مشارکت داشته یا از آن حمایت می کنند، مجبور به پرداخت هزنیه آن نیز بکنیم.»

ساندرز در سخنانی واضح تر، به موضوع لایحه ای که سناتور چاک شامر و جان کرنین پشت آن قرار دارند و یازده سپتامبر اشاره کرد و گفت: «من از لایحه حمایت می کنم که به شهروندان آمریکایی از جمله خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر،  اجازه می دهد تا در دادگاه های آمریکا مشخص کنند آیا نهادهای دولتی خارجی در حملات ترویستی مشارکت داشته اند و از این طریق بتوانند اعاده زیان و خسارت کنند.»

برنی ساندرز حتی پا را فراتر گذاشت و از دولت اوباما خواست گزارش ۲۸ صفحه ای را از حالت محرمانه خارج کند تا منابع خارجی و دولتی حمایت کنندگان از هواپیمارباها افشا گردند.

باب گراهام

سال گذشته سیا در گزارشی اعلام کرده بود که شواهدی در دست نیست تا نشان دهد دولت عربستان آگاهانه و از روی تمایل، از حملات القاعده در آمریکا حمایت کند، اما نمایندگان کنگره معتقد بودند که ۲۸ صفحه گزارش محرمانه، نقش گسترده عربستان را در حملات یازده سپتامبر کاملا آشکار خواهد ساخت. سناتور سابق، باب گراهام که در تهیه گزارش مجلس نمایندگان در سال ۲۰۰۳ نقش داشت در این باره در برنامه ۶۰ دقیقه سی بی اس بر نقش آشکار عربستان اذعان می کند: « من فکر می کنم دست نداشتن عربستان در عملیات بسیار غیرمحتمل است. ۱۹ تروریست عرب که اغلب نمی توانستند انگلیسی صحبت کنند و بیشتر آنها حتی پیش از آن در آمریکا حضور هم نداشتند و از تحصیلات آنها تا دبیرستان ادامه نداشته، نمی توانستند چنین عملیات پیچیده ای را بدون حمایت شدن از داخل خاک آمریکا انجام دهند.»

باراک اوباما قرار است ۲۱ آوریل راهی عربستان سعودی شود ولی ایجاد موانع دولت اوباما بر سر انتشار گزارش ۲۸ صفحه ای مورد انتقاد بسیار افکار عمومی و نمایندگان کنگره قرار گرفته است. آنها به نگرانی های موجود در زمینه انتشار گزارش و تاثیر آن بر روابط دو کشور، تاکید کرده اند که این تنها هزینه  کوچکی است که سعودی ها باید پرداخت کنند.

بندربن سلطان در کنار جورج بوش

تمامی نشانه ها و مدارک در زمینه حمایت از هواپیمارباها به سفارت عربستان در واشنگتن و بندربن سلطان، شاهزاده سعودی ختم می شود. سلطان از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر سعودیها در آمریکا بود و بعد از آن رئیس شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعات و امنیت سعودی شد. تحقیقات پلیس و سازمان های اطلاعاتی آمریکا پس از حملات مرگبار ۱۱ سپتامبر که بخشی از آن درز کرده و یا از سوی ماموران سابق افشا شده نشان می دهد که تماس هایی مکرری میان تعدادی از هواپیما رباها و سفارت عربستان پیش از حملات برقرار شده و مبالغی نیز بین آنها رد و بدل گردیده است. ماموران اف بی آی اذعان کردند که به سرنخ های مهمی در این زمینه دست پیدا کردند ولی سعودی ها از مصونیت دیپلماتیک خود سواستفاده کرده و از پاسخگویی طفره می رفتند. بعدها نیز موانع بسیاری بر سر تحقیقات توسط برخی از دولتمردان قرار گرفت، اما ۲۸ صفحه معروفی که به عنوان بسیار محرمانه در گزارش یازده سپتامبر تحقیقات مجلس نمایندگان وجود دارد، می تواند راه گشایی باشد تا نقش سعودی ها در حمایت از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر برای افکار عمومی آمریکا کاملا مشخص شود.

اینکه چرا دولت اوباما علی رغم قولی که به خانواده قربانیان برای انتشار گزارش داده تاکنون از آن حمایت نکرده، دلایل بسیاری می تواند داشته باشد. عربستان در منطقه خاورمیانه تاکنون تا توانسته منافع غرب را تامین کرده و به عنوان بشکه بزرگ نفتی در دنیای غرب در نظر گرفته می شود که جریان نفت را تضمین کرده است. عربستان در باج دهی به غرب تا بدانجا پیش رفته که آمریکا چشمان خود را بر نقض حقوق بشر در این کشور و حمایت سعودی ها از تروریست های جهادی بسته است. با این وجود، تاریخ ثابت کرده این حمایت ها همیشگی نیست و تهدید مالی سعودی ها در روزهای اخیر، روزی برای آنها گران تمام خواهد شد و باید بهای سنگینی بابت آن بپردازند.

گزارش محرمانه ۲۸ صفحه ای مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر تنها می تواند نقش عربستان را در حمایت از حملات، برای افکار عمومی افشا کند، این در حالیست کلیه دولتمردان آمریکایی از آن آگاهند و در فرصت مناسب از آن بهره خواهند برد. حکومتی که حیات و ممات خود را به اخم ها و تشرهای آمریکایی ها گره زده، سرنوشتی بهتر از معمر قذافی، صدام حسین، حسنی مبارک و … را نباید انتظار داشته باشد.

فرهنگ نیوز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا