مواجهه‌ی سیاسی و حزبی دولت اعتدال

انحصارطلبی علمی در اقتصاد مقاومتی به سبک اعتدالیون!/تصاویر

به گزارش بصیر، تحقق اقتصادمقاومتی به‎عنوان مهم‎ترین عرصه‌ی خدمت‎رسانی دولت اعتدال به ملت ایران به حساب می‌آید، حماسه‎ای که از منظر مقام معظم رهبری در کوتاه‎مدت شکل نخواهد گرفت لذا ضرورت ترمیم ساختارهای اقتصادی کشور بر مبنای اقتصادمقاومتی به‎شدت احساس می‎شود.

اقتصادمقاومتی به‎عنوان اساس و بنیان فعالیت‎ها و رویکردهای همه‌ی مسئولان، به‌ویژه دولت‌مردان موردنظر است؛ ضرورت درک واقعیات، شاخصه‌ها و ضرورت‌های موجود در تحقق اقتصادمقاومتی و شناخت مطلوب و اجرای درست آن، امری انکارناپذیر است.

هم چنین لزوم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های علمی نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، برای تشریح و تبیین و اجرای منویات مقام معظم رهبری در این مسأله‌، ضرورتی اساسی است.

چه حرفــا؟  هـــاهــاهـاها…

لازم به ذکر است مولفه‌ی اقتصادمقاومتی در دوران پایانی دولت سابق مطرح شد لیکن شاکله‌ی اصلی مطالبه‌ی مقام معظم رهبری از تحقق این موضوع در دولت اعتدال مورد تأکید قرار گرفت لذا لزوم ورود همه جانبه‌ی دولت یازدهم و ترسیم رشد و پیشرفت اقتصادی در جامعه و حرکت به سمت خوداتکائی در اقتصاد، نیازمند تبیین مطلوب و بهره‌گیری از خرد جمعی در این مقوله‌ است.

لیکن آنچه در ماه‌های اخیر به‌عنوان واقعیتی انکارناپذیر برای جامعه مشهود است، وجود برخی از آسیب‌های غیرقابل‌قبول در میان مسئولان و دولت‌مردان در حرکت ملموس و واقعی در راستای تحقق اصل مهم است.

آسیب‎های موجود که بعضاً در بعد نظری و نظریه‌پردازی و تولید فکر در باب چگونگی تحقق اقتصادمقاومتی به چشم می آید، راه را برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، با دشواری‌های خاص مواجه ساخته و تحقق این امر مهم و بنیادین، کشور را با تردیدهای جدی روبرو کرده است.

پــیـروزییییییییم! اقتصاد رو متحول می کنــــیییییییم…

باید اذعان داشت رهبر فرزانه انقلاب، با اشراف کامل به الزامات و ضرورت های موجود در رشد و پیشرفت اقتصادی در تحقق اقتصادمقاومتی، ضرورت استفاده  بهره‎گیری از نیروهای جهادی و انقلابی در این طرح بزرگ را مورد تأکید ویژه قرار دادند، لیکن در عمل، حرکت جدی و محسوس در این مسأله از سوی دولت‌مردان  مشاهده نمی شود، از این رو شایسته است نخبگان اقتصادی کشور، اقدامات و فعالیت‎های دولت یازدهم و دیگر مسئولان را در باب تبیین سیاست‌گذاری و اجرای آن مورد کنکاش و بررسی قرار دهند.

این همه حرکت اقتصادی! هــــاهــاهـاهاااا…

از جمله‌ آسیب‎های موجود در دولت اعتدال در باب تحقق اقتصادمقاومتی می‎توان به تنگ‎نظری دولت در مسأله‌ی اقتصادمقاومتی و برخورد جناحی و سیاسی با ساحت علم اشاره کرد، متأسفانه دولت یازدهم با عدم بهره‎گیری از خرد جمعی و استفاده فراگیر از نخبگان اقتصادی برای تبیین و چگونگی اجرای این امر، بنیادین اقتصادی در کشور، دچار رکود و سستی در این مولفه مهم شده و باید برخورد سیاسی با مقوله‌ی اقتصادمقاومتی را به عنوان مهم‎ترین مانع و چالش در مسیر تحقق مطالبه‌ی رهبر انقلاب به شمار آورد.

تحول ۱۰۰ روزه‌ی اقتصادی رو داشتی؟!هـــاهــاهـاها…

دولت یازدهم در عمل نشان داده است، وجود برخی تنگ‌نظری‌ها در میان دولت‌مردان و غفلت از ظرفیت عظیم علمی کشور و طرد بسیاری از کارشناسان زبده اقتصادی از فضای مشورت و نظریه‎پردازی، تحقق اقتصادمقاومتی در کشور را در حد شعار قرار داده است.

اقتصاد ok

در باب اثبات این مدعا تنها کافی است به نشست‎های اقتصادی دولت‌مردان در باب تبیین اقتصادمقاومتی اشاره شود تا همگان تنگ نظری دولت در مواجه با ساحت مقدس علم را به خوبی دریابند، به عنوان نمونه در ماه‌های اخیر، سلسسله‎نشت‎هایی از سوی دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسأله‌ی اقتصادمقاومتی برگزار شد که در آن، تنها افرادی از برخی نهادها و مرتبط با جریانات خاص و علائق و سلایق سیاسی اعتدالیون به عنوان نظریه‌پرداز در مولفه‌ی اقتصادمقاومتی، تخصص‌گرائی و به‌کارگیری خرد جمعی را به شدت مورد خدشه قرار داده است.

حسن! فقط مجمع ، حسن!

به‎عنوان مثال در روزهای اخیر از سوی دولت‌مردان، همایش اقتصادمقاومتی از منظر دین در قم برگزار شد اما چهره‌های مدعو و سخنران در این همایش غالباً از طیف مرتبط با مجمع تشخیص مصلحت و بعضاً غیرمتخصص در موضوع ارتباط اقتصادمقاومتی از منظر دین بودند که این نوع آسیب، زنگ هشداری برای اقتصاد کشور محسوب می شود، به راستی چرا دولت تدبیر و امید با مسامحه غیرقابل‌قبول، از دعوت نخبگان حوزه‌ی علمیه قم و دیگر نهادهای دینی و دانشگاهی متعهد، برای تبیین اقتصادمقاومتی از منظر دین سر باز می زند؟

به خاطر مجمع ، حسن!

آیا این امر به نوعی انحصار طلبی برخی محافل قدرت با مولفه‎های علمی و عرصه‎های نظریه‎پردازی در مسائل اقتصادی کشور محسوب نمی شود؟

آیا اتخاذ رویکردهای سفارشی و سیاسی و حزبی، با مؤلفه‎های ملی و کلان در کشور، همچون تحقق اقتصادمقاومتی در شأن دولت‌مردان است؟

تو هم می خنـــدی؟

بدیهی است وجود این آسیب مهم در واقع غفلت دولت تدبیر و امید از تخصص گرائی و کفایت به برخی تبلیغات رسانه‌ای و اقدامات شعاری در باب موضوعات اقتصادی است که تداوم روند مذکور و بهره‎گیری تک‎بعدی دولت‌مردان از برخی جریانات و نهادهای محدود در باب تبیین اقتصادمقاومتی، نظام اسلامی را در مسیر رشد و پیشرفت اقتصادی با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت.

مـــی کـــشــمـــت!

امید است دولت‌مردان با اجتناب از تنگ نظری در ساحت مقدس علم و اقتصاد کشور و با دعوت از همه‌ی نخبگان اقتصادی، در اقدامی جهادی و انقلابی در راستای تبعیت مطلوب از منویات امام خامنه‌ای گام بردارند.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا