بصیر بررسی می کند

تأکید مقام معظم رهبری بر عدم مداخله آمریکا در بحران عراق

به گزارش بصیر، روزنامه ایندیپندنت ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴ (۲ تیر) در مقاله‌ای به تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در مورد بحران عراق و ضرورت مداخله نکردن آمریکا پرداخت و نوشت: رهبر ایران علیه مداخله آمریکا در عراق هشدار داده؛ اما مقامات آمریکایی مظنون هستند که ایران می‌خواهد از همکاری خود در تغییرات سیاسی بغداد به منظور کسب امتیازات در گفت‌وگوهای هسته‌ای استفاده کند.

روزنامه ایندیپندنت مطلع شده که مقامات آمریکایی به رهبران عراق گفته‌اند که ایرانی‌ها توافق خود با کنار رفتن نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را که تحت نفوذ ایران است، به انعطاف بیشتر آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای در مورد سطح غنی‌سازی منوط کرده‌اند.

رهبر ایران گفت: «مناقشه اصلی در عراق میان آن‌هایی است که خواهان پیوستن عراق به اردوگاه آمریکا هستند و آن‌هایی که به‌دنبال استقلال عراق هستند… آمریکا خواهان آوردن پیروان کور خود به قدرت است.» در واقع، از سخنان رهبر ایران می‌توان تفسیر کرد که وی از وضعیت سیاسی موجود حمایت می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: چند هفته آینده احتمالاً در تعیین رهبر سیاسی آینده عراق سرنوشت‌ساز است. نوری مالکی به‌دنبال قدرت‌یابی برای سومین دوره با وجود مناقشه‌های اخیر است که طی آن، وی تسلط ضعیفی بر شمال و غرب کشورش داشته است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طی سفر خود به قاهره گفت که آمریکا می‌خواهد مردم عراق رهبری داشته باشند که نماینده تمام جامعه این کشور باشد و آماده حرکت به سوی حکومتی فراگیر و تقسیم قدرت باشد. نشانه‌ای از پایان حملات گروه داعش که شورش عمومی سنی به شمار می‌رود، نیست.

داعش دستاوردهای چشمگیری در شمال بغداد نداشته؛ اما بر روستاهایی که پیش‌تر تحت تسلط دولت در استان سنی‌نشین و بزرگ انبار بوده‌اند، مسلط شده است.

در پایان مقاله آمده است: شورشیان سنی واپایش(کنترل) سدهایی در بخش‌های بالایی فرات را به دست گرفته‌اند و می‌توانند سد را تخریب کنند و یا شیعیان نیمه جنوبی دشت بین‌النهرین را از آب محروم کنند. حال و هوای پایتخت عراق همچنان وحشت‌زده است.

کامیون‌هایی در این شهر اثاثیه مردمی را که به‌دنبال امنیت هستند، بار کرده‌اند و در حال خروج از شهر هستند. تجمع شدیدی در خارج از اداره گذرنامه به‌وجود آمده است. قیمت‌ها در بازار افزایش یافته که دلیل آن، ورود بخش مهمی از محصولات و مواد غذایی از ترکیه و شمال عراق است و داعش، مسیرها و جاده‌های مواصلاتی را بسته است.

احتمالاً تبلیغات نادرست دولتی در تلویزیون خلأ اطلاع‌رسانی به‌وجود می‌آورد و این فضا به‌سرعت با شایعات پر می‌شود.

آخرین خبر اینکه با هدف بازپس‌گیری استان صلاح‌الدین دولت عراق حمله در روز ۲۹ ژوئن صورت خواهد داد. ساکنان شهرهای تحت تصرف داعش و شهرهایی مانند بیجی و تکریک وحشت دارند که حملات دولتی ممکن است با تاکتیک‌هایی مشابه نیروهای مسلح سوریه و بمباران گسترده مراکز سنی‌نشین همراه باشد.

به گزارش بلاغ، این روزنامه انگلیسی به مانند دیگر رسانه‌ها و سران غربی چند خط را در بحران عراق دنبال می‌کند. اول اینکه این بحران وارداتی را اعتراض داخلی و مذهبی و قومی جا بزند. دوم هم اینکه باوجود همبستگی و اتحاد مردم عراق برای برخورد با داعش، جو عراق به‌ویژه بغداد را متشنج و ناآرام نشان دهد و نکته سوم که شیطنت غربی در آن موج می‌زند، اینکه چنین وانمود می‌کند که ایرانی‌ها بودن یا نبودن مالکی را به انعطاف آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای منوط کرده‌اند؛ یعنی دامن زدن به ایجاد نوعی اختلاف بین دولت عراق و ایران.

حال آنکه همین روزنامه در همین مقاله و در تناقض آشکار اذعان می‌کند که تفسیر سخنان رهبر ایران، این است که وی از وضعیت سیاسی موجود عراق حمایت می‌کند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا