اردوغان: داعش را تحریک نمی‌کنیم؟!

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی المانیتور ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ (۸ تیر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در قبال تحولات عراق و گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ترکیه موضع‌گیری کاملاً محتاطانه خود در قبال تحولات عراق را حفظ کرده و از اقدامات نظامی یکجانبه یا چندجانبه که به وخامت اوضاع بینجامد، امتناع کرده است.

همچنین آنکارا تلاش می‌کند اوضاع عراق پس از ورود داعش را بسنجد و با آمریکا و شرکای خود در ناتو در این مورد همکاری نزدیک داشته باشد.

نجات هشتاد شهروند ترک از جمله سرکنسول ترکیه در موصل، که داعش دو هفته پیش،  آن‌ها را ربود، همچنان اولویت نخست‌وزیر ترکیه است.

سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) نیز با برقراری ارتباط با افرادی مانند رهبران قبایل سنی برای آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کند. آنکارا وحشت دارد که اقدام نظامی برای رهایی گروگان‌ها که برخی گروه‌های مخالف درخواست می‌کنند، جان این گروگان‌ها را به خطر اندازد.

در ادامه مقاله آمده است: دولت ترکیه همچنین نگران است که مداخله نظامی غرب در عراق که به استفاده از خاک ترکیه نیاز دارد، سبب شود جهادی‌های ترکیه را نیز هدف حملات خود قرار دهند. وزیر خارجه آلمان در استانبول پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه گفت: «ترکیه راه‌حل نظامی را با توجه به تحولات عراق مدنظر قرار نمی‌دهد.»

اردوغان نیز ۲۵ ژوئن گفت: «کسی نباید از من انتظار داشته باشد که داعش را تحریک کنم… آن‌ها انتظار دارند که اظهارات تحریک‌آمیز علیه این گروه انجام دهیم.» اگرچه آنکارا مخالف مداخله نظامی در عراق است؛ اما از تضمین‌های امنیتی آمریکا و دیگر شرکای خود در ناتو در برابر تهدیدات عراق و سوریه، خشنود است.

دبیرکل ناتو نیز ۲۵ ژوئن گفت که در مورد تحولات عراق با ترکیه همکاری نزدیک می‌کند و ناتو در برداشتن گام‌های لازم برای دفاع و حفاظت از ترکیه تردید نمی‌کند. وزیرخارجه ترکیه نیز که در نشست ناتو شرکت کرده بود، گفت که بحران در عراق و سوریه به هم مرتبط است. وی گفت که با وزیر خارجه آمریکا در مورد تهدیدات ناشی از این دو کشور گفت‌وگو کرده است.

در پایان مقاله آمده است: به نوشته روزنامه حریت، در سفر نخست‌وزیر اقلیم کردستان به ترکیه، به وی در مورد اهمیت نقش‌آفرینی ترکیه در ایجاد دولت ائتلافی در عراق به‌منظور برطرف شدن اختلاف‌های فرقه‌ای و حفظ یکپارچگی عراق تأکید شده بود.

نچیروان بارزانی بر این نکته تأکید کرده که نوری مالکی از شکل‌گیری دولت نجات ملی امتناع می‌کند و آن را دیوانگی خوانده است. با وجود این، برخی در ترکیه صداقت کردها را زیر سؤال می‌برند. یک دیپلمات غربی از نقش برجسته شبه‌نظامیان پیشمرگه کرد در مقابله با داعش و دستاوردهای اقلیم کردستان پس از حمله داعش از جمله تسلط کردها بر کرکوک سخن گفت.

وی گفت: «آن‌ها این بحران را علیه وحدت عراق می‌بینند و به نظر می‌رسد تمایلی ندارند این فرصت تاریخی را که برای استقلال کردها به وجود آمده، از دست بدهند.»

به گزارش بلاغ، ترکیه و غرب که از تحریک‌کنندگان و حامیان حمله داعش به عراق بوده‌اند، ظاهراً اینک نگران تهدیدی هستند که خودشان در ایجاد آن نقش داشته‌اند و در حال حاضر به خطرات ناشی از رفتار پیش‌بینی نشده داعش علیه خودشان می‌اندیشند. با چنین وضعیتی نمی‌توان بین داعش و حامیانش، روابط مثبت و پایداری را انتظار داشت و هر آن، امکان درگیری میان آن‌ها وجود دارد.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا