بصیر بررسی می کند

فرصت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای ایران در جنگ غزه

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی ۲ آگوست ۲۰۱۴ (۱۱ مرداد) در مقاله‌ای به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و تأثیرگذاری آن بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه اگرچه به‌طور مقطعی فشار بر ایران را کاهش می‌دهد؛ اما لزوماً چالش‌های طولانی‌مدت علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران را کاهش نخواهد داد. جنگ در غزه با سرپیچی و مواضع ظاهراً جسورانه ایران رو‌به‌رو شده است.

مشهودترین تأثیر جنگ اسرائیل علیه غزه، تأکید مجدد ایران بر حمایت از گروه حماس بوده است. روابط ایران و حماس پس از آغاز بحران سوریه به سردی گرایید. با وجود حمایت‌های رهبران و مقامات ایران از حماس، هنوز مشخص نیست که آیا حماس قرار است از این جنگ قدرتمندتر بیرون بیاید.

در ادامه مقاله آمده است: گرفتن سلاح از مقاومت فلسطینی که از مهم‌ترین اهداف مورد ادعای اسرائیل و آمریکا به‌شمار می‌رود که تحقق آن، ضربه‌ای مهم و راهبردی علیه ایران خواهد بود و این کشور را از توانایی فشار مستقیم بر اسرائیل درون اراضی اشغالی محروم خواهد کرد.

در طولانی‌مدت و حتی با فرض اینکه موقعیت حماس تقویت شود، ایران با چالش تقویت «محور مقاومت» فراتر از مرزبندی‌های فرقه‌ای رو‌به‌رو خواهد شد. این مسئله به‌ویژه تا زمان تداوم بحران سوریه پیچیده‌تر خواهد بود. رهبر ایران نیز در سخنان عید فطر ضمن حمایت از مقاومت فلسطینی‌ها، علیه اقدامات اسرائیل در غزه سخن گفت.

حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور ایران نیز خواستار وحدت اسلامی برای مقابله با تهدید اسرائیل شد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس نیز طی بیانیه‌ای خواستار تسلیح مداوم مقاومت فلسطینی شد. در واقع، خلع سلاح حماس، خط قرمز ایران به شمار می‌رود.

در پایان مقاله آمده است: از سخنان و موضع‌گیری‌های رهبران و مقامات ایران می‌توان چنین برداشت کرد که فرصت‌سازی و وجود چالش همزمان در میان آن‌ها احساس می‌شود. از نظر آن‌ها، جنگ اخیر غزه چشم‌انداز راه‌حل سیاسی بر اساس راهکار دو کشوری کمتر می‌شود.

در عین حال، آن‌ها معتقدند که مقاومت جدی و مداوم می‌تواند سبب سرایت مقاومت به کرانه باختری شود که در واقع درخواست رهبر ایران برای تسلیح کرانه باختری در چنین فضایی قابل تفسیر است.

آنچه در میان این خوش‌بینی‌های جمهوری اسلامی ایران پنهان است، وحشت واقعی از نیت اسرائیل برای زدن ضربه‌ای کاری به حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در غزه به‌ویژه جهاد اسلامی است که برخلاف حماس به لحاظ ایدئولوژیک به ایران نزدیک است.

نابودی زیرساخت نظامی تحت رهبری حماس در نوار غزه از طریق عملیات نظامی مداوم به اشغال‌ دوباره غزه توسط اسرائیل منتهی می‌شود که از نظر رهبران ایران، ضربه‌ای جدی به شمار می‌رود. چنین سناریویی سبب می‌شود حزب‌الله در شمال اسرائیل در برابر حملات اسرائیل آسیب‌پذیرتر شود.

سرنوشت ناکام یاسر عرفات و ادامه مسیر وی که محمود عباس به آن پایبند است و تاکنون خسارات سنگینی به آرمان فلسطینی زده است، اجازه نمی‌دهد که شعله‌ فروزان جهاد و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در قلب فلسطینان خاموش و سرد شود. یقیناً جنگ اخیر غزه که بیش از پیش سفاکی و خونخواری صهیونیست‌ها را آشکار ساخته، عامل مهمی در تقویت مردم فلسطین و نیروهای مقاومت برای ادامه رویارویی با صهیونیست‌ها است که ایران هم قاطعانه از آن حمایت می‌کند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا