قهرمانان مقابله با افراطی‌گری

به گزارش بصیر، توقف جنگ غزه، پایان مصایبی که بر انسان قرن بیست‌و یکم می‌رود، نیست و بحران خشونت و افراطی‌گری و فجایع انسانی ناشی از پاکسازی قومی، استعمار یا آپارتاید نژادی، مذهبی یا اقتصادی همچنان به‌وقوع می‌پیوندد.

 در چنین شرایطی، یک کلیشه ذهنی ثابت، رسالت خبرنگاران را گوشزد کرده و رسانه ها را چشم بینای جهان امروز می خواند. خبرنگارانی که جان خود را گاه به خطر می اندازند تا جهانی را از غفلت بیرون آورند.

هرچند نگاه های بدبینانه چنین القا می کند که تعداد چنین خبرنگارانی کاهش یافته، اما هنوز آمار بالای خبرنگاران کشته شده در مناطق جنگی نشان می دهد که می توان به واقعی پنداشتن این کلیشه ها امیدوار بود.

با این همه، وقوع جنگ غزه و سکوت رسانه ای بخشی از رسانه های غربی که تحت نفوذ لابی صهیونیسم اداره می شوند و نیز همراهی برخی دیگر از رسانه ها با ارتش اشغالگر و تلاش برای جابه جایی نقش قاتل و قربانی، نشان داد که گاهی خبرنگار به دلیل غلبه فشارهای پشت پرده، الزاما همان چشم بینای افکارعمومی نیست و ویروس سیاسی نابینایی رسانه ای، صداقت نظام خبری در جهان را با تهدیدی جدی روبه رو کرده است.

با این همه، نمی توان از این مهم چشم پوشید که گشایش مداوم در فضای ارتباطی باعث شده تا حتی در سکوت امپراتوری های خبری یا همراهی رسانه های بین المللی با جنایتکاران جنگی، پدیده نوینی به نام شهروند ـ خبرنگاران، خلأ ناشی از این نابینایی سیاسی را جبران کرده و واقعیت ها را به گونه ای شگفت آور وسیع، پوشش می دهند.

این شهروندان برای کسب خبر، تولید محتوای رسانه ای و برقراری شبکه ای خبری از سوژه های روز، دیگر منتظر مجریان گزینش شده رسانه های بین المللی نمی مانند تا خبرهای دیکته شده از سوی لابی های صاحب نفوذ را بخوانند، بلکه خبرهای خام، فیلم های دست اول و عکس های سانسور نشده را از شاهدان عینی گرفته و خود تبدیل به رسانه شده و موجی به راه می اندازند که حتی غول های رسانه ای را هم مجبور به تسلیم می کند.

زمین پرستان صهیونیست و شبکه بزرگ حامیان رسانه ای آنها، در جنگ اخیر غزه، مغلوب همین شهروند ـ خبرنگارانی شدند که به جای روزنامه های مهم بین المللی، تصاویر کودکان غرق به خون فلسطینی را منتشر و جهان را متوجه آنچه در غزه می گذشت، کردند و مانع از آن شدند که پروژه هولوکاست۲ با خیالی آسوده به انجام برسد.

همزمان با روز خبرنگار، حالا نوبت خبرنگاران است که این روز را به شهروند ـ خبرنگاران به عنوان مکمل زنجیره ارتباطی در شبکه های اجتماعی تبریک بگویند و تلاش هایشان برای محکومیت خشونت و افراطی گری در هر کجای این جهان را بستایند.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا