تحلیلگر مصری

داعش هیولای دست پرورده و اهرم فشار آمریکا برکشورهای منطقه است

به گزارش بصیر،  دکتر عمرو عبدالسمیع نویسنده، تحلیلگر و روزنامه نگار مصری در تحلیل خود در پایگاه خبری “دات مصر” از حامیان پشت پرده گروه داعش و اهداف آنها در منطقه نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بیشتر از سه هفته پیش آغاز حملات هوایی علیه گروه مسلح موسوم به “دولت اسلامی” (داعش) در شمال عراق را اعلام کرد. این تصمیم آمریکا بعد از نزدیک شدن عناصر داعش به مرزهای منطقه کردستان عراق و شهر اربیل مرکز این منطقه و تهدید شدن مواضع استقرار برخی از مستشاران و نیروهای نظامی آمریکایی واقع در این منطقه صورت گرفت.

وی افزود: اما تجربه به ما آموخته است که باید بدنبال علت واقعی و نه علت علنی مواضع آمریکا بویژه در ارتباط با خاورمیانه باشیم. سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه همواره براساس فریبکاری استوار بوده است و این سیاست ها بدنبال تحقق نقشه ها و طرح هایی بوده است که بسیار فراتر از آن چیزی بوده که اعلام شده یا آمریکا اجازه اعلام آن را داده است.

این نویسنده تصریح کرد: آمریکا اکنون با یکی از هیولاهایی که خودش تربیت کرده، روبروست. هیولایی که آن را در کشورهای منطقه رها کرد و بعد از اینکه این هیولا حد و مرز تعیین شده را رد کرد، واشنگتن تصمیم گرفت تا با وارد کردن برخی ضربات آن را به حجم تعیین شده، بازگرداند.

وی افزود: آمریکا از وضعیتی که داعش ایجاد کرد، برای ارعاب کشورهای منطقه و کشورهای عرب خلیج فارس و مجازات آنها استفاده کرد؛ یعنی آمریکا داعش را علیه کشورهای عرب خلیج فارس به خدمت گرفت تا آنها به خواسته های واشنگتن تن دهند و سپس از چند روز پیش ضرباتی به داعش وارد کرد تا این پیام را بفرستد که توان متوقف کردن داعش در همین حد و مرز تنها در دستان آمریکا است. یعنی داعش اهرم آمریکایی برای فشار بر مصر و سایر کشورهای منطقه بوده است.

عبدالسمیع نوشت: آمریکا به داعش اجازه داد تا در کشورهای منطقه به گونه ای که شاهدیم، گسترش یابد و وقتی تصمیم به آغاز حملات هوایی به این گروه گرفت، می خواست این حملات در سطحی باشد که تاثیری بر نتایج و دستاوردهایی که داعش تاکنون (برای آمریکا) داشته است، نداشته باشد.این نویسنده تصریح کرد: داعش همان هیولای فرانکشتاین (هیولای تولید شده آمریکا در آزمایشگاه) است که اخیرا به علل زیاد، گسترش ترسناکی یافت که از جمله این علل دستیابی این گروه تندروی تروریستی به سلاح ها و مقرهای نظامی ارتش عراق بود.

وی افزود: تبلیغات منفی و رعب آور داعش پیش از پیشروی، یکی از علل موفقیت این گروه در گسترش سریع محدوده تحت کنترل خود بود زیرا داعش از رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای به تصویر کشیدن جنایات و اجساد سربریده استفاده کرد تا از این طریق رعب و وحشت ایجاد کند و زمینه را برای تخلیه مناطق فراهم و سپس بدون مقاومت این مناطق را به کنترل خود در بیاورد.

عبدالسمیع گفت: آمریکا مدعی است که برای نجات هزاران نفر از اعضای اقلیت های عراقی که به کوهها فرار کرده اند و از گرسنگی و تشنگی رنج می کشند، اجازه حملات به داعش را صادر کرد و در واقع مسئله اقلیت‌ها یکی دیگر از دروغ های آمریکا است زیرا اگر آمریکا راست می‌گفت که به مسیحیان در مصر و در سوریه خیانت نمی کرد زیرا در مقابل رنج آنها دست روی دست گذاشت و کاری نکرد.

وی افزود: مسیحیان در عراق از ماهها پیش با مشکلات زیادی روبرو هستند و از شهر موصل در شمال عراق کوچانده شدند اما واشنگتن تصمیم به دخالت نظامی علیه داعش در راستای حمایت از این مسیحیان نگرفت و فقط اینکار را به دلایل دیگری از حمله در معرض خطر قرار گرفتن جان مشاوران نظامی خود یا منطقه کردستان عراق انجام داد؛ منطقه ای که از زمان یورش آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون تحت الحمایه آمریکا بوده است.

این نویسنده تصریح کرد: بنابراین، مسئله حفاظت از اقلیت‌ها یا حتی حفاظت از خود منطقه کردستان عراق نیز مطرح نبود بلکه اجازه آمریکا به داعش برای گسترش محدوده تحت کنترل خود با هدف فشار به منطقه کردستان عراق به منظور سرقت نفت عراق و انتقال آن از طریق کشتی های شرکت بوتاس ترکیه به بندر عسقلان در فلسطین اشغالی صورت گرفت. آمریکا می خواست از طریق داعش با اربیل بازی کرده و منطقه کردستان عراق را وادار به ادامه ارسال نفت از طریق ترکیه به فلسطین اشغالی کند.

به نوشته عبدالسمیع، آمریکا همچنین از اوضاع لبنان در تلاش برای رو در رو قرار دادن نیروهای داخلی در مقابل یکدیگر در راستای تامین امنیت رژیم اسرائیل بهره برداری می کند که این امر در حادثه اشغال شهر مرزی عرسال لبنان از سوی عناصر داعش نمود یافت. آمریکا بدنبال استفاده از داعش در لبنان بود و حتی با وجود خروج داعش از عرسال بر اساس میانجیگری هیئت علمای مسلمان لبنان، احتمال استفاده آمریکا از داعش در این کشور وجود دارد.

وی افزود: حتی ورود فرانسه به مسئله مسلح کردن ارتش لبنان و حمایت از آن نیز در راستای منافع خاص پاریس در لبنان و نیز نقش فرانسه در مبارزه علیه القاعده در مالی صورت گرفت.

این نویسنده مصری تصریح کرد: آمریکا خط دهنده اساسی به داعش برای ایفای نقش خودش است و اگر این سازمان تروریستی از مرز تعیین شده خارج شود، این آمریکا است که چگونگی بازگرداندن آن به این حد و مرز را در زمان خودش مشخص می کند. آمریکا یک بار از داعش حمایت و راه برایش باز و بار دیگر آن را به حد و مرزی که می خواهد باز می گرداند و داعش همواره رفیق همدم آمریکا است؛ حتی اگر جنگنده های اف ۱۸ یا بدون سرنشین آمریکایی بر فراز سرش به پرواز درآیند.

 

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا