فرجی دانا سهم خاتمی در دولت روحانی!

به گزارش بصیر،  استیضاح فرجی دانا این روزها بحث داغ محافل خبری است. وزیری که از همان روزهای اول آمدنش برای حضور در این منصب، جای تردید و به حاشیه کشاندن دانشگاه قابل پیش‌بینی بود.

دولت باید از همان ابتدا در انتصاب وزیر علوم دقت بیشتری به خرج داده و تذکر دلسوزان نظام را در دستور کار قرار می‌داد.

از سویی دیگر با نگرشی مثبت، اقدام دولت در انتخاب وزیر بهداشت و نگاه ارزنده این وزیر به اجرای طرح تحول سلامت بسیار بی‌نظیر بوده که مورد توجه بسیاری از منتقدان دولت است.

بی تردید بر خلاف اعتدال، دولت تحت تأثیر فشار گروه های سیاسی قرار گرفته و به سوی بی اعتدالی گام برداشت تا چنین وزیر پرحاشیه ای به کرسی بنشیند، وزیری که پس از آمدنش باب تذکر خیلی از دلسوزان نظام را به سوی این وزارتخانه باز کرد.

دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران باید مظهر تولید علم و توجه به مسائل علمی باشد؛ این روزها در دانشگاه بیشتر از آنکه به مسائل مربوط به علم پرداخته شود، جایی برای تسویه حساب‌های شخصی باز شده و مسئولان دانشگاه از هر دری تلاش می‌کنند برخی از اقدامات مسئولان دولت گذشته را به چالش بکشانند، کاری که در خور شأن دانشگاه نیست.

درست است که دانشگاه باید یکی از مناسب ترین محافل برای فعالیت‌های سیاسی باشد ولی این حوزه علمی کشور نباید این قدر در مسائل سیاسی کشور غرق شود که همه‌ی هم و غم آنها سیاست بازی و سیاسی کار شود.

حضور فعالان فتنه ۸۸ در دانشگاه‌ها اقدام بسیار سازنده ای نیست که وزیر در برنامه کاری خویش دارد، خاتمی به عنوان یکی از گردانندگان جریان فتنه، چه لزومی دارد که به عنوان سخنران در دانشگاه حاضر شود، فردی که عدم صلاحیت وی در محافل علمی توسط بسیاری از دلسوزان نظام مشخص شد و مهره سوخته‌ی نظام است.

اگر صلاحیت این فرد در دانشگاه مورد تایید قرار می‌گرفت، دیگر نیاز نبود در بسیاری از محافل به صورت مخفی در تردد باشد.

درباره مشکلاتی که خاتمی برای نظام ایجاد کرد، مسائل زیادی مطرح است و این جهت گیری وزیر برای حمایت از مهره های سوخته نشان از تمایل وزیر برای به حاشیه کشاندن دانشگاه‌ها دارد.

از یک سو به تعبیر بسیاری از سیاسیون فرجی دانا سهم خاتمی در دولت روحانی بوده و مردم عزیز تصاویر خاتمی و هاشمی پشت سر دکتر روحانی را در تراکت های تبلیغاتی رئیس جمهور در ایام انتخابات به خوبی به یاد دارند.

مردم، فریادهای زنده باد خاتمی و زنده باد هاشمی را هم از زبان منادی اعتدال در عصر نوین، فراموش نکرده اند.

در پایان قابل ذکر است که چهار محور سوالی که نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم عنوان کرده اند را بیان کنیم.

۱- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه پذیرش مجوز افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاه ها.

۲- اعزام گروه های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندرو در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه ها بر خلاف رویه جاری شورای عالی انقلاب فرهنگ و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری است.

۳- منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص فتنه ۸۸ در مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و منصوب کردن برخی افراد افراطی و تند به ویژه در مسئولیت های میانی دانشگاه ها.

۴- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضد نظام و برخی عناصر در دانشگاه ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.

همچنین نمایندگان در نامه استیضاح خود بر لزوم حفظ «آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی» تاکید کرده و نوشته اند: با کمال تاسف شیوه مدیریت دکتر فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور است و به سمت رویه ای است که مانع رشد و تولید علم می شود، بلکه باعث قرار دادن دانشگاه ها در معرض تندروی و افراط شده است، با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی، بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه کاملاً آشکار است از این رو ما امضا کنندگان مطابق اصل ۸۲ قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر ترویج افراط گری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور هستیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا