وزیر کشور مطرح کرد

پیش‌بینی حضور ۵۰ میلیون گردشگر در مازندران‌‌

عبدالرضا رحمانی‌فضلی چهارشنبه شب در گفت‌‌وگوی ویژه خبری سیمای تبرستان با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت پردرآمد و موثر است و بخش اعظمی از اقتصاد مردم از همین درآمد به دست می‌آید، افزود: استان مازندران با توجه به موقعیت و امکانات و طبیعت خداوندی سالانه پذیرای حداقل ۲۰ میلیون گردشگر در سال است و یقینا حضور این تعداد گردشگر آثار اقتصادی و فرهنگی مثبت و در نهایت جلوگاه وحدت و انسجام ملی و نمایش اتحاد و اقتدار مازندران می‌شود.

وی با اذعان به اینکه باید مشکلات را هم ببنیم اما نباید این فضا و نگاه را فقط به سمت مشکلات بریم، خاطرنشان کرد: ترافیک و تردد در جاده فیروزکوه، هراز و چالوس امر روشنی است. برخی‌ها می‌گویند که این جاده‌ها ظرفیت تردد ندارند اما این‌طور نیست، جاده‌ هراز یک‌طرفه شده بود اما دوباره بازگشایی شد. برخی جاده‌ها در دست بهسازی و اصلاح و تامین امنیت لازم برای مسافران است، بنابراین در تردد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وزیر کشور با اشاره به ایجاد فضاهای جدید در دولت فعلی و رفع موانع حوزه گردشگری، افزود: گردشگران در گردش مالی استان نقش دارند البته در کنار آن برخی خلأها و کمبودها وجود دارد که ابتدا مدیران استان باید آنها را رفع کنند.

وی مردم را بزرگ‌ترین ظرفیت استان مازندران عنوان و خاطرنشان کرد: شاید بیش از ۹۰ درصد خدمات به مسافران را همین مردم صورت می‌دهند، دولت نیز راه‌های جدید و آرامش و امنیت گردشگران را تامین می‌کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نباید با دید منفی به حضور ۲۰ تا ۲۵ میلیون گردشگر در مازندران و بحث تردد نگاه کنیم، اظهار داشت: یک روز باید برای حضور ۵۰ میلیون گردشگر در مازندران جشن بگیریم، اگر این روحیه را القا کنیم که آمدن گردشگر باعث ضرر و زیان می‌شود، درست نیست.

وی درباره زیرساخت‌های سازمان عمران سواحل، گفت: این موضوع در برنامه پنجم توسعه دیده شده بود و مستلزم تشکیلات جدید در دولت جدید بود، اساسنامه نوشته شده و به شورای نگهبان داده شد اما بحث مهم این است که تشکیلات دائمی را نمی‌توانیم بر اساس قانون موقت ایجاد کنیم و به مرور خود به خود منحل می‌شود. بنابراین امسال برای اینکه امور عمران سواحل مختل نماند دولت بودجه‌ای را برای سه استان مازندران، گلستان و گیلان درباره ایجاد تسهیلات و بهسازی سواحل اختصاص داد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: استانداران سه استان نیز تلاش جدی داشتند و امسال در بخش فرهنگی و اجتماعی و آرامش و رفاهی و تعداد غریق توفیقات خوبی حاصل شد؛ گزارشی که استاندار مازندران داشتند تعداد غریق‌‌های امسال از حدود ۱۹۸ نفر به ۹۷ نفر کاهش یافته است. البته برای ما غرق حتی یک انسان دردآور است اما کاهش ۵۰ درصدی خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه سواحل ما باید به دست مردم‌آباد و بهسازی شود، گفت: اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که با توجه به تجربیات به دست آمده، با ارائه الگویی، واگذاری طرح‌های دریا را به بخش خصوصی بدهیم و دولت نیز تسهیلات و کمک‌های حمایتی و حکومتی را انجام بدهد، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: اگر فکر کنیم همه مسئولیت‌ها به دوش دولت باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود. امسال دوستان ما در سپاه چند طرح را در اختیار داشتند که منتظر جمع‌بندی طرح هستیم.

وزیر کشور درباره موضوع ۱۱ هزار پرونده تغییر کاربری و تصرف اراضی، گفت: ما در اجرای قانون مشکل داریم، متاسفانه کسانی که باید دقت می‌کردند و مانع تغییر کاربری می‌شدند کوتاهی کردند، اکنون با تشکیل ستاد در دولت و وزارت کشور این موضوع را پیگیری کرده و هیچ‌گونه کوتاهی را نمی پذیریم.

وی ادامه داد: در حال جمع‌بندی مجوزهای صادر شده هستیم، بحث مابه‌التفاوت اراضی با آنچه که عرف است قابل مقایسه نیست و شاید در برخی موارد مبلغی هم نباشد اما این نیست که ما حق بدهیم تا هر کاری انجام شود، مابه‌التفاوت‌ها نباید قانون و مقررات و منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: توانستیم تا حدود ۹۰ درصد جلوی این مساله را بگیریم، بهترین مراقب و ناظر مردم هستند، مردم هر جا احساس کردند که کار غیرقانونی انجام می‌شود اطلاع‌رسانی کنند، به بنگاه‌های غیرقانونی و مجوزدار که غیرقانونی عمل می‌کنند تذکر داده شده و برخورد خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه مشکل اجرایی در این بخش داریم، افزود: شهرداری‌ها باید در اجرای احکام کمک کنند چون در برخی موارد اعلام شده که تاخیر در اجرای حکم به دلیل نبود تجهیزات و امکانات کافی است.

وی همچنین بحث فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی را از مباحث مهم در این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: اولا نباید بگذاریم این بنا و تاسیسات ایجاد شود، به عنوان مثال امسال در تهران ۲ هزار و ۴۰۰ تصرف و کاربری اراضی حوالی سد کرج را تخریب می‌کنند، برخی از آنها ۱۷ یا ۱۸ میلیارد تومان ارزش دارند حتی اگر هر کدام یک میلیارد تومان باشند عدد درشتی است ولی از ابتدا نباید به آنها اجازه ساخت داده می‌شد.

وزیر کشور با بیان اینکه میزان ارزش اضافی و افزوده در این بخش مانند قاچاق مواد مخدر وسوسه‌انگیز است، افزود: چون این نوع فعالیت‌ها بازار مصرف و انگیزه سود دارد باید قدرت ریسک را پایین بیاوریم.

وی یکی از دلایل این اتفاقات را خوب عمل نکردن رسانه‌ها عنوان و خطاب به رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما، گفت: هرجا کار غیرقانونی اتفاق می‌افتد باید پخش شود و از مسئولان پاسخ بخواهید و به مردم اطلاع‌رسانی کنید.

وزیر کشور همچنین از عملکرد ضعیف در بخش قضایی و اجرایی در بخش تغییر کاربری و تصرف اراضی گفت و اینکه با نخستین تخلف در حوزه اجرایی باید برخورد شود حتی از یک تخلف نباید عدول شود، این مسائل زاییده عملکرد مسئولان است.

وی با طرح این سوال که آیا مدیران و مردم مازندران، استان مازندران را با همه توانمندی‌ها نمی‌توانند به گونه‌ای اداره کنند که روی پای خود بایستد، گفت: باید توانایی‌های داخلی تکیه کنیم، ما هنوز به این مرحله نرسیدیم که توانمندی‌ها را فعال کنیم و وابستگی به نفت و خدمات دولتی را کاهش دهیم، بهره‌وری ما ۱٫۸ دهم درصد است، زمان انجام پروژه‌ها به شدت طولانی، کیفیت و بهره‌وری پایین بوده و معلوم است که جواب نمی‌دهد.

وزیر کشور با اشاره به وضعیت به ظاهر محروم سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: همین استان سالانه ۲٫۵ میلیون تن می‌تواند در بندر چابهار تخلیه و بارگیری کالا داشته باشد و اگر برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم ظرف چهار تا پنج سال این ظرفیت را تا ۸۵ میلیون تن افزایش دهیم و نهایتا میزان اشتغال و منابع مالی و تحرکات اقتصادی سیستان و بلوچستان با بندر چابهار قابل حل است.

وی بیان داشت: چابهار در همسایگی افغانستان سالانه ۷٫۵ میلیارد دلار معاملات اقتصادی می‌تواند داشته باشد اما در حال حاضر تقریبا ۲٫۵ میلیارد را انجام می‌دهیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه استان مازندران در بخش نیروهای متخصص هیچ کمبودی ندارد و حتی برخی از آنها در مدیرت عالی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: در منابع ملی و اقلیم استان نیز مشکلی نداریم، البته همه استان‌ها باید روی پای خود بایستند و هر استان و شهرستان باید کانون خوداتکایی باشد.

وی با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌ها، جاده، برق، آب، گاز، اینترنت و تلفن در هیچ استانی مشکل نداریم، خاطرنشان کرد: وزارت کشور رویکرد توسعه‌ای دارد، از نخبگان دانشگاهی و اجرایی دعوت کردیم و اولویت نخست را به توسعه دادیم، ایجاد «پنجره واحد» یعنی خدمات‌رسانی به صورت مجتمع مهمترین ابزار است، از همین طریق تا کنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان موافقتنامه اصولی بسته شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه کشاورزی شامل کاشت و داشت و برداشت نیست، خاطرنشان کرد: اکنون صحبت از صنعت کشاورزی است که نیاز به مقدماتی چون تولید ماشین‌آلات و تجهیزات و در نهایت نیز نیاز به صنایع بخش مصرف مانند بسته‌بندی و تبدیل و صادرات، دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: باید نگاه‌های سنتی را برداریم، موضوعاتی مانند سبز بودن مازندران و فقر پنهان متعلق به دو دهه قبل است، اکنون نباید دنبال صنایع بزرگ و آلاینده باشیم که حداکثر برای ۲ هزار نفر شغل ایجاد می‌کنند باید به عنوان مثال به دنبال صنایع الکترونیک و های‌تک و مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه حجم ورود سرمایه‌ها در کشور بالاست و بهره پولی آن ۲۲ درصد است، خاطرنشان کرد: ما واقعا شرایط مناسبی داریم، انبوه سرمایه‌گذاران در حال ورود به کشور هستند، اگر بحث نقل و انتقالات سیتم‌های بانکی و مالی به دلیل تحریم‌ها حل شود، راحت‌تر به مبادلات تجاری خواهیم پرداخت و مشکلات حل خواهد شد.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930716001774#sthash.UxmJa2Hعبدالرضا رحمانی‌فضلی چهارشنبه شب در گفت‌‌وگوی ویژه خبری سیمای تبرستان با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت پردرآمد و موثر است و بخش اعظمی از اقتصاد مردم از همین درآمد به دست می‌آید، افزود: استان مازندران با توجه به موقعیت و امکانات و طبیعت خداوندی سالانه پذیرای حداقل ۲۰ میلیون گردشگر در سال است و یقینا حضور این تعداد گردشگر آثار اقتصادی و فرهنگی مثبت و در نهایت جلوگاه وحدت و انسجام ملی و نمایش اتحاد و اقتدار مازندران می‌شود.

وی با اذعان به اینکه باید مشکلات را هم ببنیم اما نباید این فضا و نگاه را فقط به سمت مشکلات بریم، خاطرنشان کرد: ترافیک و تردد در جاده فیروزکوه، هراز و چالوس امر روشنی است. برخی‌ها می‌گویند که این جاده‌ها ظرفیت تردد ندارند اما این‌طور نیست، جاده‌ هراز یک‌طرفه شده بود اما دوباره بازگشایی شد. برخی جاده‌ها در دست بهسازی و اصلاح و تامین امنیت لازم برای مسافران است، بنابراین در تردد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وزیر کشور با اشاره به ایجاد فضاهای جدید در دولت فعلی و رفع موانع حوزه گردشگری، افزود: گردشگران در گردش مالی استان نقش دارند البته در کنار آن برخی خلأها و کمبودها وجود دارد که ابتدا مدیران استان باید آنها را رفع کنند.

وی مردم را بزرگ‌ترین ظرفیت استان مازندران عنوان و خاطرنشان کرد: شاید بیش از ۹۰ درصد خدمات به مسافران را همین مردم صورت می‌دهند، دولت نیز راه‌های جدید و آرامش و امنیت گردشگران را تامین می‌کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نباید با دید منفی به حضور ۲۰ تا ۲۵ میلیون گردشگر در مازندران و بحث تردد نگاه کنیم، اظهار داشت: یک روز باید برای حضور ۵۰ میلیون گردشگر در مازندران جشن بگیریم، اگر این روحیه را القا کنیم که آمدن گردشگر باعث ضرر و زیان می‌شود، درست نیست.

وی درباره زیرساخت‌های سازمان عمران سواحل، گفت: این موضوع در برنامه پنجم توسعه دیده شده بود و مستلزم تشکیلات جدید در دولت جدید بود، اساسنامه نوشته شده و به شورای نگهبان داده شد اما بحث مهم این است که تشکیلات دائمی را نمی‌توانیم بر اساس قانون موقت ایجاد کنیم و به مرور خود به خود منحل می‌شود. بنابراین امسال برای اینکه امور عمران سواحل مختل نماند دولت بودجه‌ای را برای سه استان مازندران، گلستان و گیلان درباره ایجاد تسهیلات و بهسازی سواحل اختصاص داد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: استانداران سه استان نیز تلاش جدی داشتند و امسال در بخش فرهنگی و اجتماعی و آرامش و رفاهی و تعداد غریق توفیقات خوبی حاصل شد؛ گزارشی که استاندار مازندران داشتند تعداد غریق‌‌های امسال از حدود ۱۹۸ نفر به ۹۷ نفر کاهش یافته است. البته برای ما غرق حتی یک انسان دردآور است اما کاهش ۵۰ درصدی خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه سواحل ما باید به دست مردم‌آباد و بهسازی شود، گفت: اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که با توجه به تجربیات به دست آمده، با ارائه الگویی، واگذاری طرح‌های دریا را به بخش خصوصی بدهیم و دولت نیز تسهیلات و کمک‌های حمایتی و حکومتی را انجام بدهد، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: اگر فکر کنیم همه مسئولیت‌ها به دوش دولت باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود. امسال دوستان ما در سپاه چند طرح را در اختیار داشتند که منتظر جمع‌بندی طرح هستیم.

وزیر کشور درباره موضوع ۱۱ هزار پرونده تغییر کاربری و تصرف اراضی، گفت: ما در اجرای قانون مشکل داریم، متاسفانه کسانی که باید دقت می‌کردند و مانع تغییر کاربری می‌شدند کوتاهی کردند، اکنون با تشکیل ستاد در دولت و وزارت کشور این موضوع را پیگیری کرده و هیچ‌گونه کوتاهی را نمی پذیریم.

وی ادامه داد: در حال جمع‌بندی مجوزهای صادر شده هستیم، بحث مابه‌التفاوت اراضی با آنچه که عرف است قابل مقایسه نیست و شاید در برخی موارد مبلغی هم نباشد اما این نیست که ما حق بدهیم تا هر کاری انجام شود، مابه‌التفاوت‌ها نباید قانون و مقررات و منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: توانستیم تا حدود ۹۰ درصد جلوی این مساله را بگیریم، بهترین مراقب و ناظر مردم هستند، مردم هر جا احساس کردند که کار غیرقانونی انجام می‌شود اطلاع‌رسانی کنند، به بنگاه‌های غیرقانونی و مجوزدار که غیرقانونی عمل می‌کنند تذکر داده شده و برخورد خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه مشکل اجرایی در این بخش داریم، افزود: شهرداری‌ها باید در اجرای احکام کمک کنند چون در برخی موارد اعلام شده که تاخیر در اجرای حکم به دلیل نبود تجهیزات و امکانات کافی است.

وی همچنین بحث فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی را از مباحث مهم در این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: اولا نباید بگذاریم این بنا و تاسیسات ایجاد شود، به عنوان مثال امسال در تهران ۲ هزار و ۴۰۰ تصرف و کاربری اراضی حوالی سد کرج را تخریب می‌کنند، برخی از آنها ۱۷ یا ۱۸ میلیارد تومان ارزش دارند حتی اگر هر کدام یک میلیارد تومان باشند عدد درشتی است ولی از ابتدا نباید به آنها اجازه ساخت داده می‌شد.

وزیر کشور با بیان اینکه میزان ارزش اضافی و افزوده در این بخش مانند قاچاق مواد مخدر وسوسه‌انگیز است، افزود: چون این نوع فعالیت‌ها بازار مصرف و انگیزه سود دارد باید قدرت ریسک را پایین بیاوریم.

وی یکی از دلایل این اتفاقات را خوب عمل نکردن رسانه‌ها عنوان و خطاب به رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما، گفت: هرجا کار غیرقانونی اتفاق می‌افتد باید پخش شود و از مسئولان پاسخ بخواهید و به مردم اطلاع‌رسانی کنید.

وزیر کشور همچنین از عملکرد ضعیف در بخش قضایی و اجرایی در بخش تغییر کاربری و تصرف اراضی گفت و اینکه با نخستین تخلف در حوزه اجرایی باید برخورد شود حتی از یک تخلف نباید عدول شود، این مسائل زاییده عملکرد مسئولان است.

وی با طرح این سوال که آیا مدیران و مردم مازندران، استان مازندران را با همه توانمندی‌ها نمی‌توانند به گونه‌ای اداره کنند که روی پای خود بایستد، گفت: باید توانایی‌های داخلی تکیه کنیم، ما هنوز به این مرحله نرسیدیم که توانمندی‌ها را فعال کنیم و وابستگی به نفت و خدمات دولتی را کاهش دهیم، بهره‌وری ما ۱٫۸ دهم درصد است، زمان انجام پروژه‌ها به شدت طولانی، کیفیت و بهره‌وری پایین بوده و معلوم است که جواب نمی‌دهد.

وزیر کشور با اشاره به وضعیت به ظاهر محروم سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: همین استان سالانه ۲٫۵ میلیون تن می‌تواند در بندر چابهار تخلیه و بارگیری کالا داشته باشد و اگر برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم ظرف چهار تا پنج سال این ظرفیت را تا ۸۵ میلیون تن افزایش دهیم و نهایتا میزان اشتغال و منابع مالی و تحرکات اقتصادی سیستان و بلوچستان با بندر چابهار قابل حل است.

وی بیان داشت: چابهار در همسایگی افغانستان سالانه ۷٫۵ میلیارد دلار معاملات اقتصادی می‌تواند داشته باشد اما در حال حاضر تقریبا ۲٫۵ میلیارد را انجام می‌دهیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه استان مازندران در بخش نیروهای متخصص هیچ کمبودی ندارد و حتی برخی از آنها در مدیرت عالی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: در منابع ملی و اقلیم استان نیز مشکلی نداریم، البته همه استان‌ها باید روی پای خود بایستند و هر استان و شهرستان باید کانون خوداتکایی باشد.

وی با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌ها، جاده، برق، آب، گاز، اینترنت و تلفن در هیچ استانی مشکل نداریم، خاطرنشان کرد: وزارت کشور رویکرد توسعه‌ای دارد، از نخبگان دانشگاهی و اجرایی دعوت کردیم و اولویت نخست را به توسعه دادیم، ایجاد «پنجره واحد» یعنی خدمات‌رسانی به صورت مجتمع مهمترین ابزار است، از همین طریق تا کنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان موافقتنامه اصولی بسته شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه کشاورزی شامل کاشت و داشت و برداشت نیست، خاطرنشان کرد: اکنون صحبت از صنعت کشاورزی است که نیاز به مقدماتی چون تولید ماشین‌آلات و تجهیزات و در نهایت نیز نیاز به صنایع بخش مصرف مانند بسته‌بندی و تبدیل و صادرات، دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: باید نگاه‌های سنتی را برداریم، موضوعاتی مانند سبز بودن مازندران و فقر پنهان متعلق به دو دهه قبل است، اکنون نباید دنبال صنایع بزرگ و آلاینده باشیم که حداکثر برای ۲ هزار نفر شغل ایجاد می‌کنند باید به عنوان مثال به دنبال صنایع الکترونیک و های‌تک و مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه حجم ورود سرمایه‌ها در کشور بالاست و بهره پولی آن ۲۲ درصد است، خاطرنشان کرد: ما واقعا شرایط مناسبی داریم، انبوه سرمایه‌گذاران در حال ورود به کشور هستند، اگر بحث نقل و انتقالات سیتم‌های بانکی و مالی به دلیل تحریم‌ها حل شود، راحت‌تر به مبادلات تجاری خواهیم پرداخت و مشکلات حل خواهد شد.p.dpuf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا