رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی:

حل مشکلات اقتصادی با کمک خارجی، نگاهی غلط و عقیم است

بصیر،حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع پرشور زائران و مجاوران امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) و مردم مومن مشهد در نخستین روز سال ۱۳۹۴ فرمودند: خدای متعال را سپاسگزاریم که یک بار دیگر و یک سال دیگر این فرصت را به ما عنایت فرمود که در ذیل و ظل بارگاه حضرت ابوالحسن الرضا(ع)‌ با شما برادران وخواهران عزیز، زائران ، مجاوران مشهد رضوی ملاقات کنیم .

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: ایرانی زیرک مسلمان نوروز باستانی را با عقیده و به شکل دلخواه خود تحویل داد قالب نوروز را و صورت نوروز را نگه داشت و محتوای آن را عوض کرد .
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند :‌ نوروز باستانی ، نوروز پادشاهان و فرصتی برای سلاطین و حکام مستبد بود برای اینکه شکوه و عظمت ظاهری خود را به رخ ملت ها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند .
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند :‌حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس که نوروز به دربارهای خلفای اموی و عباسی وارد شد همان رفتار و سیره پادشاها ن وکسرایان  فارسی باستان در دربار آنها عمل می شد.
ایشان خاطر نشان کردند :‌ اما ایرانی مسلمان این نظم  و این قالب را به نفع خود تغییر داد ، اگر که این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است اما شما امروز بعد از گذشت قرن ها  مشاهده می کنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای برای ارتباط قلبی میان مردم و  مبدا عظمت و عزت یعنی ذات مقدس باری تعالی است .
حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند : ‌در نوروز ایرانی ، ‌حقیقت نوروز حقیقتی مردمی است ؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدیگر با صفا و محبت رفتار می کنند مردم به یکدیگر تبریک می گویند و هدیه می دهند ، رسم و سنت باستانی و پادشاهی امروز بعد از گذشت سال ها و قرن ها در نوروز وجود ندارد.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی - 1 فروردین 1394
رهبر معظم انقلاب افزودند :‌در ایام نوروز و تحویل سال نو ، شلوغ ترین و پر ازدحام ترین مراکز در این کشور پهناور عبارت است از بارگاههای مقدس ائمه و امام زادگان (س) .
ایشان گفتند:‌ در نیمه شب گذشته در این آستان مقدس صدها هزار مومن با دلهای پاکیزه متوجه مرکز عظمت و قدرت شدند ، با خدای خود سخن گفتند از گرداننده حال ها گردش نیکوی حالت خود را طلب کردند و مراسم دینی به جا آوردند.
حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند:‌ این نوروزی که امروز ما داریم نوروز باستانی نیست نوروز ایرانی است و نوروز ملت مسلمانی است که از قالب این مراسم کهن توانسته است برای خود سرمایه ای فراهم بکند و به سمت هدفهای خود پیش برود.
مقام معظم رهبری تصریح کردند : امیدواریم خداوند متعال به ملت عزیز ایران کمک  کند تا این ابتکارات زیرکانه را در همه مسائل و در همه موارد به کار ببندند .
ایشان افزودند: بنابراین  امسال که ایام نوروز مصادف است با ایام شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) یقینا مراسم نوروز نباید هیچ منافاتی با تکریم و احترام نام آن بزرگوار داشته باشد .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه فرمایشات با اشاره به آیه یامرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر در جمع پر شور زائران و مجاوران حرم رضوی با بیان اینکه وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) از برترین آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند، فرمودند : ائمه (ع) نیز بزرگترین آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند و در زیارت می خوانیم اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر
ایشان فرمودند: مومنین و مومنات در هر نقطه ای از جهان اسلامی آمران معروف و ناهیان از منکر هستند که خداوند فرمود وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ که اینها چهار پایه اصلی برای نظام سازی است که از هر کدام از این ها شاخه هایی منشعب می شود.
مقام معظم رهبری فرمودند: نظام اسلامی بر چهار پایه اعطای زکات، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر ‌استوار است و این یعنی انسجام و ارتباط اجتماعی و قلبی میان آحاد مردم است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه فرمودند : من همین جا در اول سخنان امروز خودم از این بحث می خواهم نتیجه بگیریم برای آنچه که به عنوان شعار امسال به مردم عزیز عرض کردم این است که در جامعه عزیز و کشور پهناور ما اسلام با هر منشا اجتماعی افراد و با هر سلیقه اجتماعی انسجام، ‌هم افزایی و کمک کردن به یکدیگر را از همه می خواهد.
مقام معظم رهبری فرمودند: دولتها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم قرار گیرند و حتی از سوی آن کسانیکه به این شخص خاص در دولت رای نداده اند از سوی آنها هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند و این حرف حقیقی و لپ معنای انسجام اجتماعی و ملی در کشور اسلامی ماست .
ایشان ادامه دادند: ‌همه باید به عنوان یک واحد با دولتی که مسئول و بر سر کار است  اتحاد کلمه نشان بدهند و به آن کمک بکنند خصوصا درآن مواردی که کشور با مسائل مهم و چالشهای مهمی روبروست که در این زمینه عرایضی بیان خواهم کرد.
رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند: اما امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه حرکات اجتماعی اسلام است امر به معروف یعنی همه مومنان در هر نقطه ای از عالم که هستند موظفند جامعه را به سمت نیکی، معروف و به سمت همه کارهای نیکو حرکت دهند.
آیت الله خامنه ای افزودند: نهی از منکر یعنی همه را از بدی ها، پستی ها و پلشتی ها دور بدارند .
رهبر انقلاب گفتند که هر کدام از این چهار شاخص به نحوی ترجمان ساخت و هندسه نظام اسلامی است.
ایشان فرمودند: این معنای مهم امر به معروف و نهی از منکر در حاشیه عرض می کنم که نباید منحصر کرد به مسائل زیر نصاب اهمیت ؛ بعضی تصور می کنند این فریضه منحصر می شود به اینکه انسان به فلان زن یا مردی که یک فرعی را رعایت نمی کنند تذکر دهند.
رهبر معظم انقلاب افزودند: اما مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر اینها نیست بلکه امر به بزرگترین معروف ها و نهی از بزرگترین منکرهاست.
ایشان فرمودند: بزرگترین معروف در درجه اول ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن است که این امر به معروف است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هرکسی که در این راه تلاش می کند آمر به معروف است .
ایشان فرمودند: حفظ عزت و آبروی ملت ایران بزرگترین معروف است ؛ اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی ، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده برای اعتلای کشور،  رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فناوری ، استقرار عدالت قضایی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملت ایران و ورای آن و فراتر از آن اقتدار امت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: همه موظفند در راه این معروف ها تلاش کنند و  نقطه مقابل اینها عبارت است از منکرها، ابتذال اخلاقی ، کمک به دشمنان اسلام، تضعیف نظام اسلامی ، تضعیف فرهنگ اسلامی و اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فناوری منکر است و از این منکرها باید نهی کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اولین آمر به معروف هم خود ذات پروردگار است؛ خدا آمر به معروف و ناهی از منکر است معروف ها و منکرها هم مشخص و معلوم شده است .
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیاناتشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی (ع) گفتند: امروز من مطالبی را در نظر گرفتم که به شما برادران و خواهران عزیز که در این اجتماع باشکوه حضور دارید و به همه ملت ایران عرض کنم .
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بحث را با یک تأمل قرآنی آغاز می کنم ، خداوند متعال با آن کسانی که وعده نصرت داده است شرطی مقرر فرموده است “و ان الله علی نصرهم لقدیر الذین ان مکناهم اقاموالصلوه و اتواالزکوه و امرو بالمعروف و نهوا ان المنکر ولله عاقبت الامور”.
رهبر معظم انقلاب اضافه کردند : چهار شاخص را خداوند متعال در این آیه شریفه معین کرده است برای مومنانی که قدرت در اختیار آنها قرار می گیرد و از زیر سلطه قدرتمندان جائر خارج می شوند.
آیت الله خامنه ای ادامه دادند: چهار شاخص را برای اینها معین کرده است و وعده کرده است که ان الله علی نصرهم لقدیر ، خدای متعال قادر است که یک چنین ملتی را نصرت کند و یقیناً نصرت هم خواهد کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: این چهار شرط یکی نماز ، یکی زکات ، یکی امر به معروف و دیگری نهی از منکر است ؛ هر کدام از این چهار خصوصیت و چهار شاخص یک جنبه فردی و شخصی دارند لیکن در کنار آن یک جنبه اجتماعی و تأثیر در نظام سازی اجتماعی دارند ؛ حتی نماز.
آیت الله خامنه ای افزودند: نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت آن نهفته و معراج مومن است قربان کل و تقی است ،وسیله فوز و سعادت است از همه اعمال برتر و بالاتر است حتی نماز دارای جنبه اجتماعی هم هست.
آیت الله خامنه ای اضافه کردند : جنبه اجتماعی نماز این است که مسلمانان به وسیله نماز یکایکاشان با یک مرکز واحدی در تماس می شوند؛ در آن واحد در وقت نماز همه مسلمانان در همه نقاطی که دنیای اسلام گسترده است دل را به یک مرکز واحدی متصل می کنند.
مقام معظم رهبری ادامه دادند: این اتصال همه دل ها به یک مرکز واحد مسئله اجتماعی است یک مسئله نظام ساز است معین کننده و شکل دهنده هندسه نظام اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: زکات که دارای جنبه های فردی است و گذشت انسان را و اعطای مایحب را به انسان می آموزد که خود این یک تجربه و آزمون بسیار مهم است اما یک ترجمان اجتماعی دارد و آن این است که زکات در استعمالات قرآنی زکات به معنی مطلق انفاقات است ؛ اعم از زکات مصطلحی است که در آیه شریفه خذ من اموالهم صدقه به آن اشاره شده است.
آیت الله خامنه ای افزودند: زکات یعنی مطلق انفاقات مالی ؛ جنبه اجتماعی و ترجمان اجتماعی و نظام ساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعه اسلامی برخوردار از مال دنیوی است خود را متعهد می داند مدیون می داند ،‌ طلبکار نمی داند خود را بدهکار جامعه اسلامی می داند هم در مقابل فقرا و ضعفا هم در مقابل سبیل الله ؛ زکات بنابر این با این نگاه یک حکم و شاخص نظام ساز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا