گرگ ها در اليزه

بصیر، مرکل باشد يا اولاند، سارکوزي باشد يا ژاک شيراک، نخست وزير مکزيک و يا رئيس جمهور برزيل براي آمريکايي ها فرقي نمي کند آنها گوشي تلفن همه را شنود مي کنند. با کسي هم رودربايستي ندارند. “متحد يا غير آن، زمانى که پاى نگرانى هاى امنيتى در ميان باشد ايالت متحده توافقنامه اى مبنى بر جاسوسى نکردن با هيچ کشورى منعقد نکرده است.” اين سخنان را اوباما چندي پيش هنگامي که رسوايي جاسوسي از مقامات آلماني و شنود تلفن مرکل اوج گرفته بود در ضيافت شام رسمى با ميهمانان اروپايى خود بيان کرد. افشاگري هاي جديد ويکي ليکس حاکي است که آژانس امنيت ملي آمريکا حداقل از سال ۲۰۰۶ تا ماه مي ۲۰۱۲ ميلادي از ۳ رئيس جمهور فرانسه جاسوسي مي کرده است. جوليان آسانژ پايه گذار ويکي ليکس در اين باره تاکيد کرده که مردم فرانسه اين حق را دارند که بدانند دولت منتخب آنها هدف برنامه هاي جاسوسي خصمانه يک متحد فرضي قرار گرفته است. به دنبال انتشار اين اسناد وزارت خارجه فرانسه در روز چهارشنبه، سفير آمريکا را براي توضيح در اين باره احضار کرد. رئيس جمهوري فرانسه نيز گفت که فرانسويان اقداماتي را که منافع و امنيت ملي آنان را به مخاطره اندازد تحمل نخواهند کرد.

جاسوسي جديد آژانس امنيت ملي آمريکا از سه رئيس جمهور فرانسه در حالي برملا مي شود که سايه شنود تلفن هاي آنگلا مرکل توسط اين آژانس هنوز بر روابط آلمان و آمريکا سنگيني مي کند. با اين حال ويکي ليکس اعلام کرده است که اطلاعات منتشرشده درباره جاسوسي آمريکا از مقامات فرانسوي تنها بخشي از آن ها است و در آينده بخش هاي ديگري نيز منتشر خواهد شد. استفان لو فول، سخنگوي دولت فرانسه، کمي پيش از برگزاري نشستي فوري در پاريس به رياست فرانسوا اولاند و با حضور وزيران اصلي و مسئولان بلندپايه دفاعي و اطلاعاتي فرانسه گفت: «درک اين کار (جاسوسي) بين متحدان غيرقابل قبول و دشوار است.» به گفته سخنگوي دولت فرانسه، «وقتي ما در حال مبارزه با تروريسم هستيم، اين که يکي از شرکا از سايرين جاسوسي مي کند، دشوار و غيرقابل درک است». البته واقعيت اين است که جناب آقاي سخنگو کمي اغراق مي کند که منطق رفتار آمريکايي ها را درک نمي کند.مادلين آلبرايت وزير خارجه اسبق آمريکا، مي گويد شنود کشورها از مقامات يکديگر، خيلي هم اقدام معمولي و مرسومي است.
آلبرايت تصريح مي کند: “خيلي خوب به ياد دارم که وقتي در سازمان ملل بودم، سفير فرانسه پيش من آمد و گفت: ‘چرا در گفت وگو با فلاني، اون (حرف رو) گفتي؟ در مورد اينکه چرا تو (آلبرايت) تمايل داري که خانم ها در دولت باشند؟’ ” و من هم در جواب گفتم: “نفهميدم (چي گفتي)؟!” خانم آلبرايت اضافه کرده معلوم بود که آنها (فرانسوي ها گفت وگوهاي مرا) شنود کرده بودند. رئيس سابق سازمان جاسوسي داخلي فرانسه نيز گفته است که فرانسه هم از آمريکا جاسوسي مي کند، درست همان طور که آمريکا از فرانسه جاسوسي مي کند. برنارد اسکوارچيني که تا چندي پيش رئيس دستگاه اطلاعات داخلي فرانسه بوده به روزنامه فيگارو گفته از شنيدن اظهارات نخست وزير فرانسه «حيرت زده» شده است. نخست وزير فرانسه پيشتر گفته بود گزارش هاي جاسوسي او را شوکه کرده است. رئيس سابق دستگاه اطلاعات فرانسه گفت: «از اين ساده لوحي هاي حاکي از دستپاچگي تعجب مي کنم. آدم فکر مي کند سياستمداران ما به خودشان زحمت خواندن گزارش هايي که از دستگاه هاي اطلاعاتي مي گيرند را نمي دهند.» واقعيت اين است که برخلاف سخنان سخنگوي دولت فرانسه درک اين گونه اقدامات در نظام تعامل جهاني که بر مبناي منطق جنگل بنا شده است، چندان هم دشوار نيست. مگر نه اين که در اين نظام اصل منافع ملي مي گويد ” در سياست خارجي دوستي يا دشمني دائمي نداريم، فقط منافع دائمي داريم”. توضيح واضح تر اين منطق را مي توان در رفتار گرگها در جنگل مشاهده کرد.
گرگ ها جزو معدود حيواناتي هستند که به همنوع خود هم رحم نمي کنند. گرگ ها در هنگام گرسنگي شديد، دور هم حلقه مي زنند و با نگاه همديگر را زير نظر مي گيرند. به محض اين که گرسنگي بر يکي از گرگ ها چيره شد و در او کوچکترين ضعفي احساس کردند، همه به او حمله ور شده و بعد از از پا در آوردن گوشتش را مي خورند. به اين پديده “همنوع خواري” يا “کانيباليسم” مي گويند. گرگ با هيچ حيواني از موضع برابر برخورد نمي کند. گرگ يا از بعضي حيوانات مي ترسد و از آن ها فرار مي کند و يا به بعضي ديگر حمله ور مي شود. گرگ حتي با همنوع نيز از موضع برابر برخورد نمي کند. اين در حالي است که بسياري از حيوانات چنين خصلتي ندارند. در واقع، برخلاف بسياري از حيوانات، گرگ هيچ درکي از مفهوم همنوع، متحد و يا هم پيمان ندارد. بر خلاف بسياري از حيوانات که فقط در روز يا فقط در شب شکار مي کنند، گرگ براي شکار وقت نمي شناسد و اتفاقا در اغلب اوقات صبح خيلي زود و يا آخر شب به طعمه خود حمله مي کند. در ميان حيوانات، گرگ به خست، بخل و حرص معروف است. اغلب حيوانات گوشتخوار پس از شکار طعمه خود و خوردن گوشت آن تا اندازه اي که سير شوند، از طعمه دست مي کشند. در حالي که گرگ صرف نظر از اين که چقدر گرسنه يا سير باشد، طعمه خود را تا بيشترين حد ممکن مي درد.
صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا