به بهانه سفرهیئت ۶۰ نفره آلمان؛

جلادان تحریم برای واردات بی رویه به صف می شوند/دشمنان دیروز مشتاقان شراکت امروز

بصیر، در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ پس از ۱۲ سال فراز و نشیب نهایتا به  جمع بندی رسیده و اینک نهادهای قانون گذاری طرفین برای بررسی نهایی متن تنظیم شده توسط هیئت های مذاکره کننده قبل از امضا دست به کار شده اند؛ موضوع رفع تحریم ها و شرایط پساتحریم به خصوص رفع تحریم ها و سرنوشت همکاری شرکت های خارجی با ایران از جمله مهمترین موضوعات است.

وقتی تحریم کنندگان ایران برای صادرات مجدد به صف می شوند

اشتیاق کشورهای مختلف برای بهره مند شدن از بازار مصرفی و سرمایه گذاری ایرانی  تبدیل به رویه ای تکراری در ماه های اخیر شده است.

آخرین نمود از این ماجرا را می توان در سفر هیات ۶۰ نفره آلمان به تهران به سرپرستی معاون صدر اعظم که وزیر اقتصاد و انرژی هم هست؛ مشاهده کرد.

سیاسی کاری در پشت پرده سفر هیئت اقتصادی آلمان به تهران

توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی پس از رفع تحریم ها هدفی است که برای این سفر اعلام شده است. همکاری که با توجه به سیاست های کلی این کشور در حوزه های اقتصادی می توان به توسعه واردات ایران از آلمان و گسترش حضور آلمانی ها در حوزه های مختلف صنایع ایران ترجمه کرد.

آلمانی ها در خلال این سفر به فکر کسب منافع اقتصادی سرشار از ایران بودند اما همزمان اهدافی سیاسی را نیز دنبال می کنند که نمونه ای از آن مطالب مطرح شده توسط معاون صدراعظم آلمان در مورد لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل است. موضوعی که یادآور سفر چند ماه گذشته هیئت پارلمانی این کشور به کشورمان و طرح موضع های خصمانه است.

رئیس جمهور، وزرای نفت، صنعت و نیرو، اعضای اتاق بازرگانی و چند تن از مقامات سیاسی کشورمان دیدارهایی با هیئت آلمانی داشتند که یکی از پرحاشیه ترین این دیدارها مربوط به وزارت نفت می شود.

سواستفاده آلمانی ها از رویکرد خام فروشی زنگنه در وزارت نفت

همانگونه که در ماه های اخیر بارها رویکرد عجیب وزارت نفت دولت یازدهم در زیاده روی در فروش ذخایر ملی بدون توجه به رویکرد فرآوری و فروش محصولات پایین دستی مشخص شده است؛ بر اساس اعلام رسانه ها خام فروشی مهمترین محور این مذاکرات بوده است.

همانطور که معاون صدر اعظم آلمان در دیدار با رئیس جمهور اذعان داشته است دو هدف اصلی این کشور از تلاش برای پیشی گرفتن از سایر کشورها در استفاده از فرصت رفع تحریم ها شامل فروش محصولات تولیدی خود به ایران و سپس سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در ایران است.

رابطه اهدای بمب شیمیایی به صدام و تلاش برای صادرات گسترده به ایران چیست؟

در حالی که با انتشار خبر احتمال سفر فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران یک بار دیگر موجی از نفرت هموطنان مان نسبت به وی که نقشی غیرقابل انکار در بیماری و مرگ تعدادی از ایرانیان در اثر  فروش خون های آلوده داشته است؛ شکل گرفته است؛ به نظر می رسد یادآوری این نکته نیز به جا باشد که هر مسئول ایرانی هنگام دست دادن با مقامات آلمانی نیز باید به یاد داشته باشد که چه تعدادی از ایثارگران کشورمان در اثر استفاده رژیم صدام از بمب های شیمایی اهدایی آلمان در بدترین شرایط جسمانی قرار دارند و هر لحظه با درد و رنجی وصف ناپذیر دست و پنجه نرم می کنند.

پایبندی دولت به الگوی اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم ضروری است

مطمئن هر ایرانی با غیرتی تکیه بر توان داخلی و تاکید بر استفاده از ارتباطات تجاری و اقتصادی بین المللی در راستای رونق گرفتن تولید ملی را بر خام فروشی ذخایر ملی و تبدیل شدن ایران به بازار مصرفی کالاهای وارداتی ترجیح می دهد.

اسناد بالادستی و قوانین عالیه کشور نیز همگی نسخه اقتصاد مقاومتی را برای شرایط پساتحریم تجویز می کنند و شایسته است که دولت بسیار هوشمندانه تر از گذشته در این مسیر قدم بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا