یک ساحل دریا و بر باد رفتن رویاها …

بصیر، این روزها هموطنان از سراسر کشور با به جان خریدن خطرات عبور از جاده های باریک محورهای کوهستانی و جاده های نامناسب شهرهای مسیر یکی پس از دیگری همچون هفت خان رستم طی می کنند تا به ساحل دریای خزر برسند تا دنیایی از ارزوهای خود برای تعطیلات را شکل دهند.

سواحل آرام شنی، محیط تمیز و سرسبز به همانند طبیعت بکر، هتل ها، متل ها و کمپ های گردشگری ارزان و با استاندارد، رستورانها و کافه هایی که مسافران بتوانند دقایقی چند از روزهای تعطیلات لذت ببرند و اینها همه ارزوهای چندان دور و درازی نیستند اما همه اینها با رنج یک روز سفر به سواحل مازندران رنگ می بازد.

گردشگران و دوستداران دریا و جنگل برای استراحت هر چنذ مختصر باید خیابان های باریک و کم عرض شهرهای ساحلی مازندران که حتی جوابگوی شهروندان خود نیست بالاجبار تردد کنند و خسته ودرمانده از طی مسیر برخی وقت ها شاید تنها ادای سفر را و راضی کردن خانواده اینکه چند صباحی از شهر و خانه دور باشند را در می اورند.

با چشم فرو بستن بر روی تمامی سختی های سفر به سواحل دریای خزر در جاده ها و خیابان های شهرهای ساحلی به انتظار رسیدن به مقصد، خوشحال و راضی از انتخاب این گزینه برای رفع خستگی و کار با طی کردن مسیر های تنگ راههای دسترسی به ساحل و طرح سالمسازی دریا، چشمان به جمال زیبا و ابی دریا روشن می شود.

اولین مشکل تازه پارک کردن ماشین است، پارکینگ هایی که ظرفیت آنها به اندازه تعداد مسافرانی که به این مناطق سفر می کنند نیست و ساعت ها به دنبال دستیابی به جای پارک در خیابان ها پرسه زدن را می توان جز لاینفکی از مسافرت به سواحل دریا در مازندران دانست و پس از ساعت ها معطلی جای خالی در گوشه کوچه ای را می توان به عنوان گزینه جایگزین برای توقف کوتاه مدت خودرو انتخاب کرد.

بدو ورود به ساحل، دیدن آلاچیق های کثیف و کهنه با لوازم و ابزار مستهلک و تخریبی، سوپر مارکت هایی که همه چیز دارند و ندارند، ته مانده مواد غذایی ریخته در همه جا، پلاستیک، قوطی نوشابه و آب و… چشمان هر بیننده‌ای را آزار می دهد و امید دیدن محیطی مفرح وزیبا هر چه بیشتر رنگ می بازد.

رعایت نکات بهداشتی شاید بتوان گفت تنها موردی است که مغازه های لب ساحل در فروش مواد غذایی به مسافران و بازدیدکنندگان از سواحل دریا جدی نمی گیرند و انگار این مجموعه ها سنخیتی با بهداشت اماکن عمومی ندارند و برای رفع عطش و تشنگی مجبور به خرید ازهمین مکان ها هستی تا روزی را بدون ساحل بعداز این همه زحمت از دست ندهی.

وضعیت محوطه های طرح های سالمسازی حتی محوطه های مهم فرح آباد ساری، دریای بابلسر و یا محمودآباد از رهگذر بی توجهی سازمان های مسئول وضعیتی رقت‌بار دارند، آجر و سنگ های فروریخته، لوله و میلگرد و محیطی مملو از پاکت چیپس و پفک بسیاری از محوطه های گردشگری را رقت بار کرده است.

اینک کم کم در اولین روز سفر، شب فرا می رسد و دنبال جایی برای بیتوته می گردی، مسافرخانه و کمپی که قیمتش با درآمد کارمندی جور دربیایدولی آنچه یافت نمی شود همین است.

تک سوییت و هتل های با قیمت هایی که گاها سر به فلک می کشد برق از چشمان هر مسافری را می پراند و ناچارا نیم نگاهی به چادر پشت صندوق عقب ماشین، ما رابه جرگه مسافران چادرخواب می کشاند تا حداقل بعد از این همه سختی و مشقت با رفع خستگی چندساعته راه بازگشت را برگزینیم.

جاده های مواصلاتی نامناسب، نبود و یا تکمیل نشدن کمربندی در شهرهای محل گذر تا سواحل دریا، نبود کمپ های گردشگری و هتل های مناسب برای استفاده مسافران و عدم نظارت بر دریافت هزینه از سوی این هتل ها ونیز کثیف بودن طرح های سالمسازی دریا و محوطه ان از جمله دغدغه ومشکلات پیش روی مسافران به سواحل مازندران است.

* قدمت کلنگ احداث کمربندی شهرهای مازندران در حال تاریخی شدن است

کلنگ احداث کمربندی جنوبی بابل به منظور کاستن ترافیک سنگین اتومبیل های ورودی به شهر بابل حدود ۱۳سال قبل به زمین زده شد و هر بار با عنوان کمبود اعتبار کافی همچنان باقی مانده است.

این کمربندی از مسیر جاده بابل به آمل، شهید صالحی و گنج افروز گذشته و درجاده بابل به قائم‌شهر و در روستای هتکه پشت به طول ۱۶٫۵ کیلومتر به پایان می رسد.

پیشرفت فیزیکی کمربندی جنوبی بابل ۶۰درصد اعلام شده است که تاکنون یک‌هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شد و ۷۲ هکتار اراضی و بناهای مردم به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال آزاد سازی شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در مازندران با قبول تاخیر چندین ساله وگاها دودهه ای اجرای طرح های کنار گذردراین استان کمبود اعتبار را از دلایل کند شدن اجرای کنارگذرها در استان اعلام کرد.

غلام عباس رستمی میزان اعتبار تخصیصی برای این منظور درسال جاری را ۳۰۰ میلیارد ریال برشمرد که جوابگوی هزینه بالای اجرای طرح های کمربندی شهرهای مازندران ندانست.

وی از ایجاد کنارگذر ساری از ابتدای گارد جنگل تا سه راه جویبار بطول بیش از دو کیلومتر بعنوان دیگر پروژه ایجاد مسیر دسترسی راحت تر و بدون ترافیک مازندران برای برخورداری از سواحل دریا نام برد و گفت: در مدت دوسال آغاز اجرای این طرح برای خرید اراضی و املاک اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریالی هزینه شده است.

رستمی ابراز امیدواری کرد با بهره برداری بخش زیادی از این کمربندی تا پایان سال جاری، بسیاری از مشکلات ترافیکی ساری بدلیل عبور مسافر از این شهر رفع شود.

وی به طول ۱۲ کیلومتری کمربندی محمودآباد که در دو قسمت شرقی و غربی در حال اجرا است، اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات احداث شش کیلومتر شرقی این کمربندی قبل از شهر محمودآباد ۶۰ درصد است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران تکمیل این کمربندی تا پایان سال را منوط به تامین اعتبار مورد نیاز دانست و افزود: ۶ کیلومتر غربی این کمربندی این شهر از خط کناره ساحلی شهر محمودآباد به طرف نوراست که بدلیل نبود اعتبار هنوز اجرای آن آغاز نشده است.

وی طول کمربندی شهرستان نور را چهار کیلومتر اعلام کرد و گفت که از این میزان ۳٫۵ کیلومتر اجراء شده است و بقیه بدلیل مشکل خرید املاک مردمی ونداشتن اعتبار باقی مانده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ایجاد تقاطع سمسکنده منطقه هفت تن قائمشهر به سمسکنده ساری به‌عنوان طرحی برای کاهش مشکلات ترافیکی شهرهای قائم‌شهر و ساری و دسترسی بهتر و راحت‌تر مسافران به سواحل دریا نام برد.

کمال علیپور گفت: با احداث این آزادراه دیگر ترافیکی در شهر قائم‌شهر و ساری نخواهیم داشت که در واقع شرق مازندران از گره کور ترافیکی نجات می یابد.

وی طول این مسیر را ۴۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت که تاکنون بخش هایی از این مسیر برای اجرای طرح خریداری شده و خرید مابقی اراضی در دستور کار قرار دارد.

* جبران نبود سازمان عمران سواحل دریای خزر بر دوش شهرداری‌های مازندران

تشکیل سازمان عمران سواحل دریای خزر از سال‌ها قبل مطرح شد تا با راه اندازی این سازمان، نظمی مناسب به خدمات و فعالیت هایی که در سواحل دریا ارائه می شود، ایجاد شود.

حال با به ثمر نرسیدن تشکیل این سازمان، واگذاری امور سواحل دریا در مازندران به بخش های خصوصی و دولتی که غالبا شهرداری ها هستند، واگذار شده است.

با واگذاری سواحل دریا به برخی شهرداری های مازندران تلاش شده تا حداقل امکانات و بسترهای مورد نیاز برای استفاده مسافران و گردشگران از خدمات و امکانات فراهم شود که از آن جمله می توان به واگذاری سواحل دریا چپکرود جویبار به شهرداری این شهر به عنوان نمونه اشاره کرد.

شهردار جویبار گفت: از حدود ۲۰ سال قبل طرح دریا سواحل چپکرود به شهرداری این شهر واگذار شد تا اقدامات لازم برای ارائه خدمات مطلوب و بهتر به مسافران و گردشگران فراهم شود.

حمید بخشی با اشاره به اینکه توان مالی شهرداری جویبار محدود و کم است، افزود: با وجود محدودیت های مالی در سال های اخیر سالانه دو میلیارد ریال از بودجه شهرداری برای ایجاد امکانات در سواحل چپکرود جویبار هزینه شد.

شهردار جویبار ادامه داد: تاکنون با ایجاد ۵۰ آلاچیق استقرار موقت مسافران و ایجاد معابر دسترسی به دریا فضایی اندک برای استفاده گردشگران و مسافران از سواحل چپکرود جویبار فراهم شده است.

وی این میزان امکانات و زیر ساخت ها را جوابگوی حضور مسافران و گردشگران در ساحل چپکرود جویبار نمی داند و با اشاره به نبود ساماندهی و نظارت مناسب فعالیت مراکز عرضه مواد غذایی در این ساحل گفت: هم اکنون ۱۰ نفر به‌صورت پراکنده و در فضای فیزیکی نامناسب و آلونکی در این زمینه فعالیت می کنند.

شهردار جویبار به وجود ۱۰ سوییت اسکان و بیتوته مسافران و گردشگران در ساحل چپکرود اشاره کرد و افزود: این سوییت ها در فضای اندک ۱۲ متری، امکانات مورد نیاز مسافران را فراهم آورده است.

وی هزینه هر شب بیتوته در این سوئیت ها را ۴۰۰هزار ریال اعلام کرد و گفت: شهرداری جویبار با وجود کمبود های مالی توانسته است این تعداد سوئیت با امکانات محدود را برای مسافران فراهم بکند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های قائم‌شهر و جویبار درباره خدمات اسکان و استقرار مسافران در سواحل دریای چپکرود و لاریم جویبار گفت: بغیر از ساحل چپکرود و استقرار سوییت از سوی شهرداری، در ساحل لاریم فضایی برای بیتوته و شب گذرانی مسافران وجود ندارد.

محسن باستانی به وجود ویلاها و سوییت های اقامتی بخش خصوصی در سواحل دریای چپکرود و لاریم جویبار اشاره کرد و افزود: این مجموعه های اقامتی حدود دو میلیون ریالی بازای هر شب بیتوته دریافت می کنند.

وی همچنین به وجود یک هتل کوچک با ۲۷ تخت بعنوان تنها ظرفیت اقامتی مسافران و گردشگران در شهر جویبار نام برد که زیر نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول فعالیت است.

ساحل چپکرود جویبار به طول ۱۸ کیلومتر از سواحل امن دریای خزر در مازندران به شمار می رود که بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۱۰۰ هزار مسافر پارسال از طرح سالمسازی دریا در ساحل چپکرود استفاده کردند.

مسئول طرح دریای شهرداری محمود آباد گفت: ۷ کیلومتر از سواحل دریای خزر دراین شهرستان قرار دارد که حدود دو کیلومتر از این مسیر طرح دریا در آن اجرا شده است.

اکبر ولیپور ادامه داد: چهار طرح دریا در این فضای دو کیلومتری سواحل دریای خزر در محمود آباد توسط مجریان بخش خصوصی اجرا شد.

وی طرح های دریا محمود آباد را شامل طرح دریا خط آهی، پشت سپاه پاسداران، دارایی و بهشتی محله برشمرد و افزود: دراین طرح های دریا بخش خصوصی امکانات مورد نیاز برای ارائه عرضه و فروش مواد غذایی و خدمات را ارائه می کنند.

مسئول طرح دریای شهرداری محمود آباد گفت: فعالیت ۱۶ مرکز عرضه مواد غذایی و خدمات طرح دریای شهرستان توسط شهرداری نظارت می شود.

وی درباره مراکز اقامتی مسافران و گردشگران در طرح دریا سواحل دریای محمود آباد گفت: هیچ سوئیت اقامتی حتی برای اسکان موقت مسافران در این سواحل وجود ندارد و تنها در طرح دریا خط آهی چند آلاچیق برای حضور موقت ایجاد شده است.

ولیپور به برنامه وزارت کشور برای اجرای طرح دریای مناسب در سواحل دریای مازندران خبر داد و افزود:دراین برنامه، ایجاد مراکز اقامتی و بیتوته با قیمت مناسب در دستور کار قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای طرح دریا در سواحل مازندران، امکان مناسب تری برای پذیرایی از مسافران و گردشگران فراهم شود.

مسئول طرح دریا بابلسر گفت: چهار و نیم کیلومتر از سواحل دریای خزر در این شهرستان زیر پوشش طرح سالمسازی دریا قرار دارد.

حسین صالحی با اشاره به اینکه اجرای طرح های دریا در سواحل بابلسر از سوی فرمانداری به شهرداری واگذار شده است، ادامه داد:تابستان امسال خدماتدهی به مسافران و گردشگران در ۹ طرح دریای این شهرستان ارائه می شود.

وی امکانات و زیر ساخت های رفاهی در طرح های دریا ساحل بابلسر را شامل سرویس بهداشتی، بوفه ارائه غذا، پارکینگ و آلاچیق اعلام کرد و افزود: در هر طرح دریا یک بوفه، دو تا هشت سرویس بهداشتی وجود دارد و در چهار طرح دریا دو آلاچیق نیز وجود دارد.

مسئول طرح دریا شهرداری بابلسر با قبول کمبود امکانات و خدمات رفاهی و پذیرایی در طرح های دریا این شهرستان افزود:در حال حاضر سه هزار متر مربع پارکینگ موجود در سواحل دریای این شهرستان به هیچ عنوان جوابگوی خیل عظیم تردد خودروی مسافران و گردشگران نیست.

وی اعمال مدیریت در واگذاری سواحل دریا به مدت طولانی راهکاری برای اجرایی شدن طرح های پایدار و موثرتر و همچنین تامین زیرساخت های لازم برشمرد و گفت: با مدت اجرای ۶ ماهه طرح ها نمی توان انتظار تحول و کار مهم زیر ساختی در سواحل دریا را داشت.

صالحی درباره امکانات استقرار و بیتوته مسافران در سواحل دریای بابلسر خاطرنشان کرد: تنها در چهار طرح دریا شهرستان دو آلاچیق وجود دارد که فضا و امکان کوتاه مدت مسافران را ایجاد کرده است.

* از رویکرد سنتی استفاده از سواحل دریا باید خارج شویم

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با تاکید بر اینکه سواحل دریا فرصت مناسب برای گردشگری و جذب مسافر در مازندران است، گفت: با استفاده از بخش خصوصی با سرمایه گذاری در سواحل دریا می توان زیر ساخت های لازم برای این منظور را فراهم کرد.

مهران حسنی سرمایه گذاری فعلی در طرح های سالم سازی دریا را به معنای واقعی ندانست که قابلیت ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران را ارائه بکند و ادامه داد: سرمایه گذاری در طرح سالم سازی دریا می بایست با فرصت مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا سوددهی خوبی داشته باشد که اکنون این روند در سواحل دریای خزر وجود ندارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران عقد قرارداد کوتاه مدت با سرمایه گذاران طرح های سالمسازی دریا را یکی از موارد مشکلات پیش رو برای ارائه خدمات و امکانات رفاهی برشمرد و گفت: بدلیل نداشتن تضمینی برای ماندن در سال بعد، برای سرمایه گذار رغبتی برای این کار وجود ندارد.

وی از سواحل دریای خزر بعنوان موهبت الهی استانی که خدمات ملی به مردم ارائه می کند نام برد و ادامه داد: داشتن ردیف بودجه ای خاص برای گردشگری این دریا لازم است و برخورداری از اعتبارات ملی را می طلبد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران احداث کمپ های مناسب و مجهز را بعنوان یکی از زیر ساخت های لازم برای رونق گردشگری و ارائه خدمات مطلوب تر به مسافران وگردشگران نام برد و ادامه داد: با تدوین و اجرایی شدن طرح جامع گردشگری که متشکل از تمامی نیازهای مسافران است می توان سواحل دریای خزر مناسب برای ارائه خدمات رفاهی داشته باشیم.

وی برخورداری از هتل با خدمات و جاذبه های رفاهی را از دیگر زیر ساخت های مورد نیاز گردشگری در سواحل دریای خزر برشمرد و افزود: هم اکنون تنها ۵۵ هتل، ۴۶ متل، ۷۲ هتل آپارتمان و ۱۶ مهمانپذیر در استان وجود دارد که ظرفیت این اقامتگاه های رسمی مازندران به شمار می رود.

* کیفی سازی سواحل دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با اشاره ساحل دریای خزر در این استان وجود دارد، گفت: کیفی سازی امکانات و خدمات در ساحل دریا می بایست با کمک و همکاری بخش خصوصی انجام شود.

علی شادمان به آماراجرای ۹۴ طرح سالمسازی دریا امسال در سواحل مازندران اشاره کرد و ادامه داد: با افزایش دو طرح امسال به نسبت سال گذشته، در خصوص افزایش کیفیت طرح های دریا که در اختیار شهرداری ها است تلاش شد.

وی از تحصیص اعتبار ۸۰ میلیارد ریالی برای نوسازی و کیفی سازی طرح دریا در سواحل مازندران در سال جاری خبرداد و افزود: این میزان اعتبار برای بهبود وضعیت طرح های دریا که شهرداری ها متولی آن بودند، هزینه شد.

مدیرکل دفترامور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران اجرای امور عمرانی و زیر ساختی، ایجاد فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی، دادن تجهیزات تفریحی جت اسکی و امکانات نجات غریق را از جمله اقداماتی برشمرد که با این میزان اعتبار در بخشی از سواحل مازندران انجام شد.

وی جویبار، بهشهر، بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد، چالوس و رامسر را از جمله شهرهایی اعلام کرد که شهرداری های آنها بعنوان مجریان طرح دریا از اعتبارات دولتی امسال برخوردار شدند.

شادمان با قبول چالش نبود امکانات رفاهی و بیتوته مسافران در سواحل دریا، اعلام کرد: دولت بدنبال صرف هزینه برای ایجاد و اجرای چنین مراکزی در ساحل دریا نیست و بخش خصوصی می تواند یاریگر خوبی در این عرصه باشد.

شادمان درباره سواحل دریا که با مدیریت بخش خصوصی مبادرت به اجرای طرح می کنند، گفت: اعتبار دولتی برای این طرح ها اختصاص نمی یابد و تنها از طریق دستگاه های دولتی مرتبط نظارت بر روند ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در نظر است.

سخن پایانی اینکه سواحل خزر همه چیز دارد اگر دست بشر را نادیده بگیریم، ساحل آرام شنی، جنگل های سر به فلک کشیده که در برخی جاهها پهلو به پهلو دریا می زند، روزهای افتابی برای تابستان و فصل شنا، هوای معتدل پاییز و زمستان و نیز طبیعت سر سبز که هر بیننده ای را به وجد می اورد می تواند با مدیریت صحیح و تعبیه امکانات از دل همین طبیعت، تعطیلات رویایی را برای گردشگران رقم زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا