بصیر گزارش می‌دهد؛

سهم مازندرانی‌ها در حفاظت از دریا چه میزان است؟/پاسخگوی اصلی کیست؟!

بصیر، دریای مازندران به‌عنوان بزرگترین دریاچه جهان در شمال کشور قرار دارد و بخش جنوبی آن استان مازندران را دربر گرفته است و این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است، درحال حاضر سواحل این دریا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز چاره‌اندیشی جدی در این‌باره انجام نشده است.

دریای آبی بی‌کران اینک تبدیل به دریایی تیره و درهم با سواحلی نظافت‌نشده شده که محیطی است برای خوش‌گذرانی اقشار مختلف زنان و مردان بدحجاب و بی‌حجاب که از شهرهای مختلف به مازندران سفر کرده و به‌راحتی آسیب‌های جدی به فرهنگ ایرانی‌اسلامی وارد می‌کنند، متاسفانه سطح نظارت در استان ضعیف است اما هر شهروند وظیفه محافظت از دریا و فرهنگ خویش را دارد.

زهرا قلی‌اف کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با حورا گفت: متاسفانه خانم‌ها با دیدن فیلم‌ها یا از طریق ماهواره و آگهی‌های تجاری در رسانه‌های جمعی و تبلیغاتی است که می‌خواهند برای زیباتر به نظر رسیدن خودشان را با غربی‌ها تطبیق بدهند، محصولات زیبایی می‌خرند و به‌دنبال مدگرایی هستند.

وی افزود: براساس نظریه روان‌شناسی، انحراف اختلال شخصیت، فردی که دچار این اختلال می‌شود دارای خصوصیات: نمایش و خودنمایی، جلب توجه، انجام کارهای غیرعادی، آرایش‌های نامتعارف، عواطف اغراق‌آمیز، تنوع‌طلبی و شیفته مدل‌های جدید بدون این که نیازی داشته باشد، می‌شود.

قلی‌اف بیان کرد: به‌طوری که می‌توان گفت لباس دیگر پوشش نیست، ابزاری است برای خودنمایی و جلوه‌گری، سوال اینجاست که افراد دارای این شخصیت چه چیزی را به‌دست می‌آورند، جز نگاه بوالهوس نامحرمان چیزی را به همراه ندارد.

وی تصریح کرد: این‌گونه زنان در مقابل زیبایی ظاهر خود ارزش وجودی خود را به‌آسانی عرضه کرده و در حالی که صدها چشم از آنها بهره می‌برند، خودفروشی می‌کنند، به جرأت می‌توان گفت زن موجودی سازنده است و این مسئله از بسترهای مختلف به انحراف و انحطاط جامعه کمک می‌کند و سرچشمه این انحرافات از طرفی، دارا بودن پوشش نامناسب و از طرف دیگر طرز راه رفتن و صحبت کردن است که نگاه را طولانی می‌کند، شاید از نظر برخی‌ها این مسئله به ظاهر ساده باشد ولی موجب مشکلات زیادی می‌شود.

کارشناس امور دینی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۱۹۶۲ در نیویورک، به‌موجب پوشش‌های بد و نامناسب زنان در حدود ۲ هزار و ۷۶۶ تصادف، به میزان ۶۰ درصد طلاق و ۵ هزار پرونده نزاع و قتل ایجاد شده که واقعاً تامل برانگیز است.

وی ادامه داد: پوشش مناسب، دارای دو جنبه تکلیفی و تفکیکی است که در مورد اول فرد مکلف به دارا بودن پوشش مناسب است و مورد دوم تفکیک‌کننده زنان عفیف و زنان غیرعفیف است، نوع پوشش بیان‌کننده شخصیت فردی است و با طرز لباس پوشیدن می‌توان ظاهر را به‌طور کلی تغییر داد که نوع آن باید با جامعه تطبیق داشته باشد.

قلی‌اف یادآور شد: در قرآن کریم پوشش دارای بار فرهنگی است و بیان‌گر شخصیت زن عفیف است، همچنین پوشش از زبان بزرگانی چون استاد مطهری این‌گونه بیان شده که می‌فرمایند پوشش در اسلام زبان دارد و مناسب مکان مخصوص به خود است.

وی اضافه کرد: نوع پوشش در مراسم عروسی با نوع پوشش در مجالس عزا متفاوت است و اگر پوشش به‌طور درست انتخاب نشود، نوعی بی‌حرمتی میزبانان به‌حساب می‌آید و با گزینش غیرصحیح پاسخی، مناسب دریافت نمی‌شود.

کارشناس امور دینی با اشاره به این که علائم حجاب و عفاف هویدا است و بیماردلانی که به‌دنبال شکار هستند با دیدن زن محجوب ناکام می‌مانند، گفت: زن با انتخاب نوع و رنگ پوشش در حفظ آسیب‌های اجتماعی نقش به‌سزایی دارد.

قلی‌اف ادامه داد: متاسفانه اخیراً در استان مازندران شاهد آدم‌ربایی و قتل زنان بودیم که به جز موارد تصادفی افراد مجرم در موارد خاصی توفیق بیشتری دارند که این بدین معناست که شخص مورد جرم قرار گرفته، می‌تواند به مجرم کمک آگاهانه یا غیرآگاهانه کند، پس همه به نفع آقایان و هم به نفع خانم‌هاست که در خارج از دایره ازدواج خودنمایی نکنند و آقایان به‌دنبال کام‌جویی و لعبت نباشند تا طلاق و تعویض صورت نگیرد و هوس‌رانی‌ها کنار گذاشته شود و همه این‌ها در نتیجه توجه و عمل به دستورات و فرامین الهی محقق می‌شود.

* ۲۷ دستگاه فرهنگی در طرح مقابله با بدحجابی در سواحل دریای مازندران مشارکت دارند

عباس زارع معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با حورا، گفت: با توجه به موارد بدحجابی سعی شده هرکدام از دستگاه‌های اجرایی جداگانه قسمتی از اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف را عهده‌دار باشند و در حال حاضر ۲۷ دستگاه فرهنگی در طرح مقابله با بدحجابی در سواحل دریای مازندران مشارکت دارند که در مرکز آنها اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وی افزود: برنامه‌های فرهنگی درنظر گرفته شده در رابطه با جلوگیری از بدحجابی در سواحل دریای مازندران شامل: تبلیغات محیطی، شعارهای مختلف، برپایی نمایشگاه‌های حجاب و عفاف، انتشار بسته‌های فرهنگی، چاپ کتاب‌ها و مواردی دیگر است که به‌طور حتم موثر خواهد بود.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اضافه کرد: همچنین ما سعی کردیم با تغییر چشم‌اندازها و نزدیک کردن آنها به شخصیت افراد در جامعه اسلامی و نصب بنرهای مختلف از بی‌حجابی‌ها بکاهیم و برنامه‌های مختلف دیگری در دستور کار داریم تا محیطی امن برای میهمانان و شهروندان محترم فراهم شود.

* خواستار رعایت شئونات اسلامی از مسافران محترم و شهروندان گرامی هستیم

علی شادمان مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در گفت‌وگو با حورا، درباره مراقبت در زمینه‌های مختلف از سواحل دریای مازندران خبر داد و گفت: برای سالم‌سازی سواحل ۹۵ طرح آماده شده است که در بیشتر آنها برپایی نمازهای جماعت ظهر و عصر، مغرب و عشا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: همچنین با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری بساط شادی شهروندان و میهمانان عزیز را فراهم می‌کنیم، نمایشگاه‌های مختلف کتاب و مسابقات نشاط آور از دیگر امور اجرایی هستند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران بیان کرد: هشت طرح دیگر در بخش‌های عمرانی سواحل دریا نیز داریم.

این مسئول ادامه داد: بدحجابی فقط در سواحل دریا بیداد نمی‌کند بلکه در تمامی نقاط استان و کشور دیده می‌شود و چاره‌اندیشی برای آن یک وظیفه گروهی است، دستگاه‌های اجرایی با تبلیغات خود وظیفه امر و نهی را برعهده دارند و ما شاهد تبلیغاتی‌ مداوم از سپاه، ارشاد و نیروی انتظامی هستیم.

شادمان تصریح کرد: افراد چه زن و چه مرد باید آموزه‌های فرهنگی و دینی را جدی بگیرند و بر رعایت آن بکوشند تا محیطی تفریحی سالم داشته باشیم، تاکید ما به رعایت قوانین در محوطه سواحل دریا است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی استان مازندران مسئولیت نظارت بر روی قیمت‌های وضع‌شده، عوارض دریافتی از بازدیدکنندگان را دارد، خاطرنشان کرد: هزینه ورودی‌های دریافتی از افرادی که وارد سواحل می‌شوند بسیار ناچیز است و در حقیقت حق استفاده از پارکینگ، سرویس بهداشتی و ناجی غریق و نظارت‌هایی از این قبیل است که در برخی از شهرها تفاوت قیمت داریم که با تغییر در هر طرح قیمت‌گذاری‌شده و پایین‌ترین مبالغ درنظر گرفته می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در پایان گفت: رعایت مسائل اخلاقی و اجتماعی مورد تاکید فراوان است و خواستار رعایت شئونات اسلامی از مسافران محترم و شهروندان گرامی هستیم تا بتوانند با خاطره‌ای خوش به شهر خود بازگردند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا