دیپلماسی آبکی دولت تدبیر و شیب تند رکود اقتصادی

بصیر،

کلید را در دستانش گرفت و همه جا با خود برد؛ قرار شد کلیدش کلید حل مشکلات باشد. صحبت از تدبیر می کرد و به مردم امید می داد که دولت کلید، مشکلات را رفع می کند برای همین اسم دولتش را تدبیر و امید گذاشت.

از همان روزهای اول گفت که چرخ سانتریفیوژ و چرخ زندگی مردم باید با هم بچرخد اما چندی بعد چرخش سانترفیوژها متوقف شد و رکود بر اقتصاد چیره شد برای همین شیخ تدبیر شمشیرهایش را با منتقدان داخلی از رو بست و با آنها با لحنی دیگر سخن گفت تا بلکه با دشمن باهوشش و ظرافت دیپلماسی یهویی – لبخند بتواند به بازار شوک وارد کند.
کار دکتر حسن روحانی به جایی رسید که خرداد ماه امسال اعلام کرد: ما وقتی می گوئیم تحریم های ظالمانه بعضی ها چشمشان زیاد نچرخد، تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، صنعت، اشتغال و آب خوردن مردم حل شود.
دولت یازدهم با تدبیر هم طیفی هایش بر طبل حل مشکلات از طریق دیپلماسی خارجی کوبید تا با هیاهو بتواند بر نچرخیدن سانترفیوژها سرپوش بگذارد. برای همین اگر در گذشته شاهان قاجار می گفتند نفت ماده سیاه بد بو و بی خاصیتی است امروز برخی حامیان دولت می گویند که انرژی هسته ای به درد کشور نمی خورد.
مذاکرات به پایان رسید و دولت راستگویان طبق معمول حرف هایش را تغییر داد. طیب نیا از فردای توافق اعلام کرد که با حذف تحریم ها زمینه حل همه مشکلات فراهم نمی شود و سیف رقم آزاد شده را به جای صدها میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار تقلیل داد.
سخنگوی دولت تدبیر هم مانند همیشه حرف هایش را پس گرفت و توپ را در زمین مردم انداخت که همه می دانند بعد از توافق تغییرات محسوس نیست.
همه این صحبت های نا امید کننده حکایت از این داشت که انگار سکان دار دولت راستگویان به مردم آدرس دیگری می داد و هیچ مشکلی با دیپلماسی ظریف حل شدنی نیست.
روز گذشته خبری منتشر شد که نشان  دهد گفتگو با کدخدا و دست دادن با شیطان بزرگ نتوانسته مشکلی را حل کند  و برای همین رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که کلید حل مشکلات در شهرهای پر آب محل مذاکرات نیست.
افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت آب شوک بزرگی به مردم وارد کرد تا همه از دیپلماسی ملایم دولت در اقتصاد به کما روند.
این موضوع سبب شد مردم تامل کنند و از گرانی های دو سال اخیر بهت زده باشند که بر  خلاف شیب ملایم، دولت با شیب تند در حال خالی کردن جیب مردم است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای در واکنش به عملکرد منفی دولت می گوید: بین وعده ها و عمل دولت تفاوت فراوانی وجود دارد و به همین دلیل دوشنبه صبح در کمیسیون درباره افزایش بهای آب مصرفی تبادل نظر کردیم.
حبیب آقاجری که در حوزه انرژی متخصص است، عنوان می کند: در استانی مانند خوزستان که با خشکسالی مواجه است و مردمش آب مناسبی برای شرب ندارند این افزایش قیمت کار درستی نبود.
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان خوزستان اعتراضشان را در این باره به وزارت نیرو اعلام می کنند، ادامه می دهد: دولت وعده های زیادی به مردم پس از تائید برجام داده اما این وعده ها عملی نمی شود چرا که ساختار تحریم ها در این توافق حفظ می شود و وگر ما به وعده هایمان عمل کردیم، غربی ها بعد از ۸ سال بخشی از تحریم ها را لغو می کنند.
همه این اتفاقات نشان می دهد که دیپلماسی آبکی لبخند نمیتواند یهویی مشکلات را با دست دادن با کدخدا حل کند.
دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا