معرفی فیلم های در حال اکران

رقابت مزارشریف و ۳۶۰درجه با میلیاردرها‎‎ / نمایش ‫عالیترین جلوه اسلام در شهرهای ایران ادامه دارد‬‎

بصیر،  سینمای ایران، با اضافه شدن چند فیلم جدید به چرخه آثار در حال نمایش، در آستانه فصل پاییز حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته است.

در چند هفته اخیر چهار فیلم مزار شریف ، ۳۶۰ درجه  ، خاکستر و برف و دلتنگی های عاشقانه اکران های خود را آغاز کردند و در کنار فیلم هایی چون محمد(ص) و قندون جهیزیه که اکران آن ها زود تر شروع شده بود قرار گرفتند تا سهم خود را از گیشه ی سینمای ایران به دست آورند.
” محمد رسو ل الله  (ص) “
کارگردان: مجید مجیدی تهيه کننده: شرکت نور تابان
بازيگران: علیرضا شجاع نوری ، مهدی پاکدل، ساره بیات ، مینا ساداتی ، محسن تنابنده ، داریوش فرهنگ ، رعناآزاد ی ور ، هدای تهاشمی
خلاصه داستان: داستان فیلم کودکی پیامبر اسلام است اما قصه از روزهای آخر شعب ابوطالب آغاز م یشود، حدود ۲۰ دقیقه زمان حصر پیامبر اکرم (ص)  در  شعب ابوطالب خواهد بود و سایر صحن هها به صورت فلاش بک قبل از تولد تا مقطع ۱۲ سالگی پیامبر اکرم (ص)  است.
آخرین ساخته مجید محیدی، فیلم فاخری است که ساخت آن ۷ سال به طول انجامید، پروژ های که به حق باید آن را از تمام ساخت ههای سینمای ایران جدا کرد و تولید فیلم عل یرغم به کارگیری متخصصان خارجی و با وجود تعداد بالای سکان سهایی که از ویژوآل افکت برخوردارند، از روح حاکم بر فیل مهای «بیگ پروداکشن» که به گذشته دور میپردازند و از فرمولهای رایج و مشابه استفاده میکنند، به دور است.
ساخته مجیدی، به سا لهای کودکی پیامبر (ص) ، سال تولد و تا نوجوانی حضرت پرداخته و وقایع آن دوران را که کمتر در داستان مطرح شده را موشکافی میکند. فیلم در جای خود از کلی پهایی استفاده م یکند که ساخت درخشان و جذابی دارد. روایت فیلم در یک فلاش بک گنجانده شده و از رسالت حضرت بی بهره نیست.
این فیلم یکی از عالیترین جلوه های قدرت نرم جمهوری اسلامی است که با نمایش دادن صحنه هایی از عظمت اسلام و پیامبر عظیم الشان آن و سیمای پر از مهر و عطوفت آن حضرت توانسته است در برابر دشمنی هایی که استکبار نسبت به اسلام دارد، در این عصری که اسلام ستیزی و اسلام هراسی از سوی دشمنان غربی ما ترویج میشود بایستد و چهره مخدوش و ضد انسانی که عاملان جنایتکار مسلمان نمای آنها در قالب گروههای تکفیری و وهابی و سلفی به نمایش گذاشتند، را خنثی نماید و میتواند در عرصه جهانی مدافع اصالت اسلام و چهره سراسر رحمت و خیر و برکت پیامبر اسلام برای جهانیان باشد.
این یک بحث کلی است اما از نظر تکنیکی و استانداردهای سینمایی هم که موجب جاذبه و توجه جهانیان به یک فیلم میشود این فیلم در حد بالایی است و نه تنها از بعد سیاسی و اعتقادی بلکه از نظر فنی هم میتواند جاذبه های خودش را داشته باشد و بسیاری را مجذوب خود کند.
فیلم “محمد رسو ل ا لله(ص)” در طی روزهای نمایشش تا به امروز به فروش بیش از ۸ میلیارد تومان دست یافت. فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) در ۴۰ سینمای تهران و ۸۸ سینمای شهرستان اکران شده است.
شنیده ها حاکی از آن است که بعد از پایان اکران، نسخه تلویزیونی آن برای مخاطبان ارائه خواهد شد.
” مزار شریف “
کارگردان : عبدالحسین برزیده
تهیه کننده : منوچهر شاهسواری
بازیگران: حسین یاری، مسعود رایگان، مهتاب کرامتی، عمار تفتی، ابراهیم برزیده، علی عطایی، رضا عزیزی، مسعود سخایی، مهدی آگاهی، پدرام یوسفی، محمد آقامحمدی، امیرحسین فتحی، حسین باشه آهنگر، عباس حبیب
خلاصه فیلم : داستان کشتار دیپلمات های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال حجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت ۱۰ تن از کارکنان کنسولگری ایران شد.
این فیلم ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران و کشتار دیپلمات‌های ایرانی را در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در شهر مزار شریف، طبق روایت تنها شاهد ماجرا به تصویر می‌کشد. یکی از مسائل حساسیت‌برانگیز این واقعه، چرایی ماندن دیپلمات‌ها در آن موقعیت خاص در مزارشریف است که به گفته عبدالحسن برزیده در ارتباط با این اتفاق در فیلم صحبت خواهد شد. «مزار شریف» که مقطعی از تاریخ معاصر را روایت می کند، با زیرنویس فارسی در برخی از سینماها نمایش داده می شود تا هموطنان ناشنوا بتوانند به راحتی در کنار دیگر «مزارشریف» را تماشا کنند.
اینکه روایت چقدر توانسته به اصل ماجرا نزدیک شود و واقعیت را روایت کند. ساختار فنی فیلم به نسبت فیلم های جشنواره امسال قابل تحمل و قابل قبول است. اما نکته اینجاست که باید نسبت هزینه و زمان ساخت را هم به معادلاتمان پارد کنیم و آن وقت درباره ساختار و انتظارمان از فیلم صحبت کنیم. مزار شریف که هزینه بالایی برای ساخت آن مصرف شده و زمان طولانی ساخت آن انتظار اثر فوق العاده را ایجاد کرده بود در حد یک اثر معمولی است در بین آثار بی داستان بی شخصیت امسال جشنواره اثری قابل تحمل است که نتیجه مقبولی برای این اثر نمی تواند باشد.
فیلم «مزار شریف» در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه میدانی و بصری را دریافت کرد. این فیلم در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین نقش اول مرد(حسین یاری)، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری و بهترین چهره پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد.
” قندون جهیزیه “
نویسنده و کارگردان: علی ملاقلی پور
تهيه کننده: سعید سعدی
بازيگران: صابر ابر، نگار جواهریان، مصطفی ساسانی، حسن عباسی، وحید نفر، حیدر زرقومی، اکبر عبدی، افسانه چهره آزاد، کریم اکبری مبارکه
خلاصه داستان: عطا و معصومه در خان های مستأجر هستند، موعد اجاره آنها پایان یافته اما م یخواهند در خانه بمانند.
اولین فیلم بلند ملاقلی پور، درام دلنشینی است که دغدغه های اجتماعی دارد اما پیام فردی میدهد. فیلم داستان زندگی زوج شهرستانی را روایت میکند که با سختیهای معیشتی دست به گریبان هستند. مرد جوان تعمیرکار سیار لوازم خانگی است و در کار خود دولّاپهنا میکند، زن اما هنوز در اصالت خود پایدار است. آنچه که زن فیلم – نگار جواهریان – همواره آنرا گوشزد میکند، رضایت دیگران و پاکی مال است؛ همانی که مرد – صابر ابر-  به گوش نمیگیرد و زندگی را به آن میبازد.
فیلم در حد خود به نقد روابط پشت صحنه سینما هم گوشه چشمی دارد. از عناصر کمیک بهره گرفته اما آنچه مخاطب را میخنداند، اکبر عبدی نیست. بلکه ریتم، دیالوگها و بازی خوب و متفاوت نگار جواهریان است. ملاقلی پور ثابت کرد بهتر از سایر کارگردان هایی که شاید افراد بزرگی را هم شامل شود، میتواند از صابر ابر که در یک تکرار کسالت بار افتاده بازی بگیرد. فیلم لحظات قابل قبولی را شکل میدهد و مخاطب را دست خالی روانه نمیکند.
 ” ۳۶۰ درجه “
کارگردان، نویسنده: سام قریبیان
تهیه کننده: فرامرز قریبیان
بازیگران: میلاد کی مرام ، امیر آقایی ، ناصر آقایی ، حبیب اسماعیلی ، پریناز ایزدیار ، میترا حجار ، رضا رویگری ، بهاره رهنما ، حسین سلیمانی ، سام قریبیان
خلاصه فیلم : راز و رمز حقیقی جهان در آن چیزی است که آشکار است، نه پنهان.
فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» اولین ساخته سام قریبیان از ۸ مهر ماه به سرگروهی پردیس سینمایی زندگی اکران شده است. «۳۶۰ درجه» فیلمی قهرمان محور است و مضمونی اجتماعی دارد. سرمایه گذاری این فیلم بر عهده سام قریبیان و مانوئل آباندنیان بوده و پخش آن بر عهده ی رسانه فیلمسازان مولود است. فیلم «۳۶۰ درجه» در جشنواره فیلم لندن حضور داشت. سام قریبیان پیش از این نگارش فیلمنامه فیلم «گناهکاران» را در کارنامه خود ثبت کرده است. مسعود فروتن، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون برای اولین بار به عنوان بازیگر در فیلم «۳۶۰ درجه» بازی کرده است.
” دوران عاشقی “
تهيه کننده و کارگردان: علیرضا رئیسیان
بازيگران: لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی، لیلی فرهادپور، سوگل قلاتیان، نسیم ادبی، سعید داخ، عاطفه للهی، داریوش فائزی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی، مینا وحید
خلاصه داستان: «دوران عاشقی » درام عاشقانه ای بر بستر مسائل روز اجتماعی است.
فیلم دوران عاشقی اما به لحاظ ایجاد وحدت رویه در سکانس هایی متوالی دچار کاستی است و نمی تواند به پیوندی دراماتیزه شده از حوادثی پی در پی دست یابد، چرا که این فیلم در عین ایده ساده و قابل باور خود، دچار چند لایه گی در نوع روایت است و این ادغام خرده پیرنگ های چندگانه نیاز به مهارتی خاص در نگارش فیلمنامه دارد. از این رو اگر فیلم اخیر ماهی و گربه را اثری پیچیده در اجرای کارگردانی بدانیم، فیلم دوران عاشقی در ساختمانی پیچیده از پله هایی معمایی بسر می برد.
فیلم سعی دارد به انعکاس بازتاب خیانت در زندگی اشاره داشته و پیامی اخلاقی صادر نماید و اتهام منعکس شده در دیالوگ حمید به زهره که جنین متعلق به او نبوده و اتهامی که به زنش می زند، در راستای خیانتی است که حمید به زن اول اش داشته است، اما این موارد به شکلی تصنعی نمایش یافته است و نمی تواند به باورپذیری ثمربخشی دست یابد.
” مردن به وقت شهریور “
نویسنده و کارگردان : هاتف علی مردانی
بازيگران: حمید فرخ نژاد ،هانیه توسلی، نوید لایقی مقدم، صبا گرگین پور، نازنین بیاتی، مارتین شمعونپور، مهراد ماکوئی، پروین ملکی، کتایون سالکی، ترلان پروانه
خلاصه داستان: سینا چند ماه بیشتر برای قبولی در کنکور فرصت ندارد. از یک سو بنیاد متزلزل خانوادگی و از سوی دیگر آشنایی او با یک جوان خیابانی عاشق موسیقی، ماجراهایی را برای او رقم م یزند.
هاتف علیمردانی با کارنامه سینمایی خود در سینمای ایران اثبات کرده که دغدغ ههای اجتماعی دارد. گرچه «کوچه بی نام » فیلم اخیر علیمردانی علیرغم مضمون بسیار مخرب آن در مجموع یک سر و گردن از سایر آثار این کارگردان بالاتر است و «به خاطر پونه » نیز از باز یهای «مفهومی » قابل قبولی برخوردار بود، اما «مردن به وقت شهریور » را نیز میتوان با اغماض از برخی نکات و گپهای فیلمنامه ای در سبد کالای فرهنگی خانواده ایرانی پذیرفت.
در فيلم «مردن به وقت شهريور» كارگردان دست روي حساس‌ترين گروه جامعه؛ يعني نوجوانان گذاشته است؛ دوران  گذار از كودكي به جواني كه بحران اقتضاي خود را همرا دارد و فيلم به دنبال علت‌ها و معلول‌ها از زاويه نگاه خود است.  بد من فيلم (ام.جي) كه البته  اغلب با او همزادپنداري مي‌كنند در پايان با مرگش كه نام فيلم نيز به همين دليل انتخاب شده پرده از زندگي واقعي‌اش برداشته مي‌شود و مشخص مي‌گرددد كه علت تمام رفتارهاي هنجارشكنانه او مربوط به اتفاقاتي است كه در زندگي داشته يعني همان نبود خانواده تا  او را هدايت و سرپرستي درستي بكند.
 آنچه مسلم است اين‌كه خيلي خوب است كه در فيلم‌هاي سينمايي فارغ از تمام موضوعات كليشه‌اي و نخ‌نماي عشق‌هاي مثلثي و بي‌سروته رايج، ‌به نهاد و كانون خانواده پرداخته بشود اما عمدتا نگاه ناقص و كاريكارتوري باعث مي گردد تا به‌جاي ترويج و آموزش سبك زندگي اسلامي ايراني تنها صورت مسئله، بدون راه‌كار نشان داده بشود و عمدا يا سهوا آن را به كل جامعه تعميم بدهند؛
” دلتنگی های عاشقانه “
کارگردان، نویسنده: رضا اعظمیان
تهیه کننده: محمد رضا شرف الدین
بازیگران: محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی، شیوا خنیاگر
خلاصه فیلم : داستان زندگی شهید سیدمنوچهر مدق و همسرش فرشته ملکی که به هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران شده و زندگی عاشقانه‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود.
این فیلم که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بیاد فرهنگی است  و پخش آن بر عهده فیلمیران می باشد داستان زندگی شهید سیدمنوچهر مدق و همسرش فرشته ملکی از ابتدای آشنایی تا شهادت را روایت می‌کند و  فیلمنامه آن بر اساس کتاب «اینک شوکران» به روایت فرشته ملکی، ‌همسر شهید منوچهر مدق، نوشته شده است.
” خاکستر و برف “
کارگردان : روح الله سهرابی
تهیه کننده : فرهاد گلی
بازیگران: میترا حجار، کامبیز دیرباز، قربان نجفی، سیامک ادیب، محمدباقر صفانور، ژیلا شاهی، نصرت شاه‌نظری‌، وجیهه لقمانی، اسماعیل زنگل گیاه، سید مهدی سجادپور، حسین مسلمی نائینی
خلاصه فیلم : احسان پس از ۲۵سال به ایران برمی‌گردد تا با بهترین دوست خود که زندگی‌اش را مدیون اوست برای آخرین بار تجدید دیدار کند. همین مساله اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم می‌زند.
فیلم سینمایی “حاکستر و برف” دومین ساخته روح‌الله سهرابی فیلمی اجتماعي با مضمون دفاع مقدس است.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا