شمارش معکوس برای سقوط اسرائیل/ موتور انتفاضه روشن شد

بصیر، از ابتدای ماه اکتبر ۴۴ فلسطینی در سرزمین های اشغالی توسط سربازان صهیونیست به شهادت رسیده اند. در این میان مبارزان فلسطینی نیز توانسته اند انتفام خون همرزمان خود را با به هلاکت رساندن ۸ صهیونیست بگیرند.

تصاویر شلیک وحشیانه نظامیان اسرائیلی به جوانان و دختران فلسطینی در حالی توسط رسانه های جمعی در جهان منتشر می شود که نهادهای بین المللی حقوق بشر همچون همیشه، فلسطین را به عنوان قطعه ای فراموش شده در نظر گرفته اند و در صورتیکه یک کشور در سازمان های بین المللی طرحی یا ابتکاری برای پایان اشغال گری یا محکومیت اسرائیل در زمینه حقوق بشر ارائه دهد توسط کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در نطفه خفه می شود. تاکنون آمریکا یکبار هم اجازه نداده که قطعنامه ای در شورای عالی امنیت علیه اسرائیل صادر شود.

مناقشه فلسطین در حالی در هفتمین دهه خود به سر می برد که نسل جدید فلسطینی ها در حال تاوان پس دادن اشتباه و خیانت کسانی هستند که با مماشات از کنار ظلم بر فلسطین گذشتند. انگلیس در حالی قطعه ای از یک سرزمین عربی را به یهودیان واگذار کرد که سران عرب در انفعال به سر می بردند و چندین دهه مبارزه با اشغال گران قدس نیز با سازش مقامات و سران فلسطینی با اسرائیل همراه بوده است. هر آنچه در سال های اخیر بر سر فلسطین می آید نتیجه عدم اتحاد و خط مشی ثابت در مبارزات است هر چند این مبارزات تداوم داشته اما در پاره ای مواقع با قدرت به پیش رفته و در بیشتر اوقات نیز با ضعف پیگیری شده است.

افزایش خشونت ها با تجاوز یهودیان به مسجد الاقصی

خشونت ها در ماه های اخیر زمانی به نقطه اوج رسید که گروه هایی از یهودیان وارد مسجد مقدس الاقصی شدند. این بازدیدها و ورود یهودیان با افزایش چشمگیری روبه رو بود و اسرائیل محدودیت هایی را نیز برای دسترسی مسلمانان فلسطینی به این مسجد ایجاد کردند.

این سیاست رژیم صهیونیستی در محدودیت دسترسی به مسجد الاقصی در حالی بود که این رژیم بی اعتنا به قوانین بین المللی، شهرک سازی را در کرانه باختری به نحو چشمگیری افزایش داده بود.

میزان خشونت ها و تیراندازی نظامیان صهیونیست با سلاح گرم علیه فلسطینی ها به حدی بود که فرانسه پیشنهاد فرستان ناظران بین المللی را به قدس و مسجد الاقصی را داد. این اقدام فرانسه، مقامات صهیونیست را عصبانی کرد و آنها سفیر فرانسه در اسرائیل را فراخواندند و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کردند!

این پیشنهاد توسط فرانسه به سازمان ملل ارائه شده با واکنش خشمگینانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی روبه رو شده بود. نتانیاهو در مصاحبه ای گفته بود که اسرائیل نمی تواند طرحی را بپذیرد که فلسطینی ها را تروریست اعلام نکرده و خواهان بین المللی کردن معبد ( منظور مسجد الاقصی) است.

آمریکا همچنان مدافع سرسخت جنایت صهیونیست ها

با افزایش قتل و عام مبارزان فلسطینی و پخش فیلم و تصاویر آن در جهان، قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در چند روز آینده به سرزمین های اشغالی سفری داشته باشد و با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کند. این در حالی است که وی به جای محکومیت کشتار مردم فلسطین، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان خواسته بود عامل تحریک خوشنت ها نباشد و از لفاظی هایی که منجر به خشونت می شود جلوگیری کند.

در همین حال باراک اوباما نیز در روز جمعه، ایجاد مقررات و سختگیری های صهیونیست ها را مشروع دانسته بود: “ما خشونت‌هایی را که هدفش مردم بی‌گناه هستند، شدیدا محکوم می‌کنیم و معتقدیم اسرائیل برای حمایت از شهروندانش در برابر حملات با چاقو و خشونت‌های خیابانی حق دارد مقرراتی را برقرار کند.

آمریکا با عنوان کردن اصطلاح “دفاع مشروع”، همواره جنایت های صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی را مشروع جلوه داده و از آن دفاع کرده است. اصطلاحی که در اظهارات مقامات آمریکایی در نشست های شورای امنیت سازمان ملل نیز برای جلوگیری از محدود کردن اسرائیل بارها تکرار شده است. این کشور حتی مانع اجرا شدن طرح هایی شده که محمود عباس در سازمان ملل برای ایجاد کشور فلسطین انجام داده است. اقدامات نمادین تشکیلات خودگردان در اهتزاز پرچم فلسطین نیز نتوانسته راه گشای حل مناقشه فلسطین باشد. سیاست های تشکیلات خودگران در راستای تشکیل کشور فلسطین در مرزهای۱۹۶۷ است. پیگیری این موضوع در مجامع بین المللی با مانع تراشی آمریکا همراه بوده است. واشنگتن معتقد است هر توافقی و اقدامی باید در چارچوب مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینی ها صورت گیرد.

از سوی دیگر، جنبش های مقاومت در سرزمین های اشغالی همچنان بر آرمان فلسطین استوار مانده اند و تنها راحل را مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها می دانند.

سیاست های یکسویه آمریکا و به طور کلی غرب در قبال اسرائیل در حالی پیگیری می شود که قرار است آمریکا برای ۱۰ سال دیگر، کمک های نظامی خود را به اسرائیل ادامه دهد. رژیم صهیونیستی در چند دهه اخیر علاوه بر کمک های بلاعوض مالی از کمک های تسلیحاتی نیز برخوردار بود که این قرارداد قرار بود در سال ۲۰۱۷ به پایان برسد اما رژیم صهیونیستی و آمریکا در مذاکراتی قرار شد تا همچنان این مسیر را تا ۱۰ سال دیگر ادامه دهند. گفته می شود بسته جدید کمک های نظامی ۱۰ ساله آمریکا به اسراییل شامل کمک های فراتر از ۳ میلیارد دلار سالانه است و به رقم ۳٫۶ تا ۳٫۷ سالانه از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ افزایش یافته است.

بیت المقدس کانون جدید مقاومت

اما آنچه باعث شده تا نسل جدید فلسطینی ها احساس خطر کنند و با وجود هیچ گونه امکاناتی برای مبارزه و مقاومت، در مقابل گلوله های اسرائیلی ها قرار گیرند، سیاست های استعماری نتانیاهو در اشغال تمام قسمت های شهر بیت المقدس است. این شهر نمادی از فلسطین است اما اسرائیل آن را پایتخت ابدی خود اعلام کرده و برخلاف قراردادها و توافقاتی که با تشکیلات خودگردان داشته پا را از بخش غربی آن فراتر گذاشته و بخش شرقی را نیز با فشار و ایجاد رعب و وحشت در حال یهودی سازی کردن آن است.

بیت المقدس که اسرائیل نام اورشلیم را بر آن گذاشته، به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام شده و رژیم صهیونیستی بیشتر سازمان های دولتی خود را به این شهر منتقل کرده و خواهان آن است که کشورها، سفارتخانه خود را از تل آویو به این شهر منتقل کنند. اما قدس که نماد مبارزه و مقاوت فلسطینی هاست، سیاست های صهیونیست ها باعث افزایش حساسیت مسلمانان شده و فلسطینی ها نیز هویت خود را در قالب آن تعریف کرده اند.

در دو سال اخیر، شهر بیت‌المقدس به طور خطرناکی در حال جوش و خروش و پر تنش است. بنیامین نتانیاهو، بر این موضوع پافشاری می کند که ساختن خانه برای یهودیان، در هر بخشی از بیت‌المقدس که نیاز آن احساس شود، یک حق ملی است.

شهر بیت المقدس تا پیش از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ تنها بخش غربی آن در دست رژیم صهیونیستی بود و اردن کنترل بخش شرقی را در دست داشت. با شکست اعراب در آن جنگ، اسرائیل بخش شرقی را نیز به اشغال خود درآورد و با بیرون کردن فلسطینی ها از بخش های از آن، دست به خانه سازی و تغییر هویت آن زده است. اشتهای بی حدو حصر صهیونیست ها در بلعیدن سرزمین های فلسطینی که حتی مورد توافق بین المللی واقع شده اند، تا جایی بوده که سازش کاران فلسطینی نظیر تشکیلات خودگردان نتوانستند مانع اعتراضات شوند. یکی از موانع اصلی سازش در گفتگوهای میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان به میانجی گری آمریکا، در ابتدا، شهرک سازی ها است و پس از آن، شهر بیت المقدس است.

در همین راستا، اسرائیل بخش های عمومی و خدمات بیت المقدس را در کنترل خود دارد و پلیس اسرائیل به راحتی می تواند در بخش های شرقی تردد کند و با هجوم به منازل فلسطینی ها، دست به تخریب یا دستگیری مبارزان بزنند. این معضل به حدی پیش رفته که یهودی ها حتی در محله هایی سکونت داده می شوند که فلسطینی نشین هستند.

در مبارزات جدید جوانان فلسطینی، آنها از اسلحه سرد بیشتر استفاده می کنند تا بتوانند خسارت بیشتری را به صهیونیست ها وارد کنند و مانع از پیشروی آنها در بخش های دیگر قدس شریف شوند. اما پاسخ اسرائیل همچون همیشه خشن و کشتار بیرحمانه آنها حتی در مقابل دوربین های رسانه های گروهی بوده است. یکی دیگر از جلوه های انتفاضه جدید، حضور فعال زنان و دختران جوان است که در درگیری مستقیم با نظامیان صهیونیست بدون هیچ ترسی حضور می یابند.

اماکن مقدس مسلمانان در قدس در حالی تهدید می شوند که اسرائیل بخش هایی از اطراف مسجد الاقصی را تخریب یا بازسازی کرده است. آنها معتقدند کوه معبد (مکان مقدس یهودی ها)، آنجا واقع شده و می بایست، مسلمانان از آن چشم پوشی کنند. اقدامی که رژیم صهیونیستی در افزایش حضور یهودی ها در مسجد الاقصی به آن پاسخ داد و موج جدید انتفاضه را رقم زد.

سخن پایانی

اما آنچه مهم است، اهمیت تداوم مبارزات و گسترده تر شدن آن در سرزمین های اشغالی است. اسرائیل پس از آنکه در جنگ ۵۱ روزه در غزه با شکست روبه رو شد، سیاست های امنیتی خود را افزایش داده و با دستگیری نوجوانان و جوانان فلسطینی قصد براندازی جنبش مقاومت جوانان را داشت و دارد. در جنگ ۵۱ روزه علی رغم کشتار بیرحمانه بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی که بالغ بر ۸۰ درصد آنها غیرنظامی بودند، غزه بار دیگر نشانه هایی از مقاومت تمام عیار را نشان داد. میزان تلفات این جنگ هم تراز با انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ میلادی پس از کنفرانس کمپ دیوید دوم بود. در زمان جنگ غزه، اعتراضات و مبارزاتی در کرانه باختری نیز روی داد اما تداوم نداشت.

انتفاضه سوم، اصطلاحی است که به مبارزات جدید جوانان فلسطینی اطلاق می شود و انتفاضه به نمادی برای مبارزات تبدیل شده است. تفاوت انتفاضه با دیگر تحرکات در فلسطین آن است که بر اثر رویدادی جمعی از فلسطینان اقدامات را در مبارزه با اسرائیل آغاز می کنند که سپس ممکن است جنبش ها و گروه های فلسطینی در غزه و کرانه باختری به آن اضافه شوند. تاکنون دو انتفاضه در سرزمین های فلسطینی روی داده که در هریک از آنها هزاران فلسطینی شهید شدند. اولین آن مربوط به سال ۱۹۸۷ می شود که به انتفاضه سنگ مشهور است؛ چرا که تنها سلاح فلسطینی ها در آن مقطع باران سنگ بود که بر سر اسرائیلی ها فرود می آوردند.

در حال حاضر به دلیل کاربرد چاقو توسط جوانان فلسطینی در مبارزه با سربازان اسرائیلی، نام این انتفاضه را “انتفاضه چاقو” نیز گذاشته اند. اما در ادامه این مسیر آنچه باعث می شود تا این مبارزات عقیم بماند و همچون آتشی زیر خاکستر باشد، سازش کاری سران تشکیلات خودگردان و برخی از گروه های فلسطینی است که خود مانع جدی در تداوم مبارزات و همه گیر شدن آن است. در طول مبارزات جدید، آمریکا قصد مداخله دارد و وزیرخارجه این کشور برای رایزنی عازم سرزمین های اشغالی خواهد شد تا سران تشکیلات را ترغیب به خاتمه دادن و ایجاد مانع بر سر مبارزان فلسطینی کند. از سوی دیگر، کشورهای عربی و به طور کلی مسلمان جهان نیز، در حمایت از انتفاضه جدید، حالت منفعلانه ای دارند و حتی برخی از آنها مانند عربستان سعودی، فلسطین را اولویت خود ندانسته و در پی افزایش تعاملات با رژیم صهیونیستی است.

در فضای جدید منطقه غرب آسیا با وجود بحران های گسترده در سوریه، عراق و یمن، فلسطین به عنوان اصلی ترین مناقشه قرن که تاکنون به راه حلی ختم نشده است، در حاشیه قرار گرفته بود اما مبارزات اخیر جوانان فلسطینی بار دیگر، این موضوع را در صدر اخبار قرار داد. اما نکته مهم در این مبارزات این است که علی رغم جوی که رسانه های طرفدار اسرائیل در تروریسم خواندن حملات جوانان فلسطینی با چاقو یا به صورت انتحاری به راه انداخته اند و آن را همراستا با اقدامات تروریستی گروه های تکفیری همچون داعش قرار داده اند، افکار عمومی جهان، اینگونه اقدامات را توسط مبارزان فلسطینی، نه تنها تروریست در نظر نمی گیرند بلکه آن را دفاع از حقوق خود در مقابل سیاست های خصمانه اسرائیل می دانند. به همین خاطر است که درجهان سازمان های مردم نهاد بسیاری در راستای کمک به مردم فلسطین تشکیل شده و در اقدامی بسیار قابل تامل در آستانه سفر نتانیاهو به انگلیس بیش از ۱۰۰ هزار امضا برای محاکمه و دادگاهی کردن وی جمع شد هرچند دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مانع اجرایی شدن آن شد.

با این وجود، وظیفه ای که مسلمانان دارند این است که همچنان که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته اند، فلسطین باید مساله اول جهان اسلام باشد. ایشان در یک مهر ۱۳۹۴، در پیامی به کنگره عظیم حج، بار دیگر این موضوع را تاکید کردند و به طور صریح به موضوع مسجد الاقصی اشاره کردند. موضوعی که محل تحولات جدید در انتفاضه جوانان فلسطین شده است:

“امروز سیاستهای شرارت‌آمیز آمریکا در این منطقه -که مایه‌ی جنگ و خونریزی و ویرانی و آوارگی و نیز فقر و عقب‌ماندگی و اختلافات قومی و مذهبی است- از یک سو، و جنایتهای رژیم صهیونیستی -که رفتار غاصبانه در کشور فلسطین را به نهایتِ درجه‌ی شقاوت و خباثت رسانیده- و اهانت مکرّر به حریم مقدّس مسجدالاقصی و لگدکوب کردن جان و مال فلسطینیان مظلوم از سوی دیگر، مسئله‌ی اوّلِ همه‌ی شما مسلمانان است که باید در آن بیندیشید و تکلیف اسلامی خود را در برابر آن بشناسید.”

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا