شانزدهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

بصیر ،مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۶ آذر ۱۳۷۲
جواد معروفی آهنگساز مشهور ایرانی در ۷۸ سالگی درگذشت، او سال‏ها عضو شورای عالی موسیقی رادیو بود.

۱۶ آذر ۱۳۵۷
مراسم بزرگداشت دانشجویان شهید واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ هجری خورشیدی در دانشگاه تهران به یک اجتماع بزرگ سیاسی علیه حکومت پهلوی و سیاست های آمریکا در کشور تبدیل شد.

۱۶ آذر ۱۳۵۷
سپهبد حاتم جانشین ستاد ارتش در جلسه شورای امنیت ملی اعتراف کرد که غیبت و فرار سربازان افزایش یافته است و سربازان باقی مانده روحیه رویارویی با مردم را به خوبی ندارند.

۱۶ آذر ۱۳۵۶
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ۲۱ دانشگاه ایران با ۱۷۰ هزار دانشجو یا در حال اعتصاب هستند یا تعطیل شده اند.

۱۶ آذر ۱۳۵۶
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران شاهد برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی بود، در جریان این تظاهرات پرچم این کشور لگدمال شد و دانشجویان فریاد زدند: «یانکی به خانه ات بازگرد.»

۱۶ آذر ۱۳۵۰
سفارت ایران در بغداد در پی اختلاف های مرزی دو کشور به اشغال نظامی درآمد و به دنبال آن دیپلمات های ایرانی ساکن عراق به تهران بازگشتند. پیش از این نیز به کاردار عراق دو هفته مهلت داده شده بود تا خاک ایران را ترک کند.

۱۶ آذر ۱۳۳۷
دولت ایران به صورت رسمی به جنگ تبلیغاتی عراق درباره اختلاف های مرزی دو کشور اعتراض کرد.

۱۶ آذر ۱۳۳۲
تظاهراتی در دانشگاه تهران در آستانه سفر نیکسون معاون رییس جمهوری آمریکا به ایران و تجدید روابط سیاسی ایران و انگلیس، که دو روز پیش از آن به وسیله نخست وزیر وقت اعلام شده بود، به وقوع پیوست. این تظاهرات با یورش نیروهای نظامی به محوطه دانشگاه و به شهادت رسیدن سه تن از دانشجویان در هم شکسته شد.

۱۶ آذر ۱۳۲۳
نماینده مجلس شورای ملی پرسش های ۱۰ گانه خود را درباره خرج های بیهوده ای که در بانک ملی شده است و عملیات خلاف وظیفه که در آن جریان دارد از وزیر دارایی مطرح کرد.

۱۶ آذر ۱۳۰۵
وزارت مالیه درباره منع ورود اشیاء تجملی لایحه ای را تصویب کرد و در مقدمه ای به ضرورت منع ورود برخی وسایل از جمله اشیای تجملی اشاره شد.

۱۶ آذر ۱۳۰۴
مجلس موسسان ایران کار تغییر قانون اساسی را در تهران آغاز کرد که هدف از آن، برکناری قاجاریه و برقراری رژیم پهلوی بود.

۱۶ آذر ۱۳۰۲
وزارت مالیه در بخشنامه ای به اداره مالیه در ایالات و ولایات از آنان خواست برای قطع کردن ریشه قاچاق، منشا آن را پیدا و مجرمان حقیقی را دستگیر کنند.

۱۶ آذر ۱۳۰۲
عراق اجازه عبور تجهیزات نظامی ایران را از راه این کشور صادر کرد.

۱۶ آذر ۱۳۰۲
یک گروه ژاپنی با وزیر امورخارجه دیدار کرد و درباره پیمان تجاری و تشکیل نمایندگی سیاسی به گفت و گو پرداخت.

۱۶ آذر ۱۳۰۰
سفیر انگلیس در واشنگتن نسبت به قرارداد شرکت آمریکایی استاندارد اویل با دولت قوام اعتراض و تاکید کرد که از حمل نفت شمال ایران از راه منطقه های حوزه امتیاز خود، جلوگیری خواهد کرد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۳)

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا