اخبار خوشی که در آتش نفت سوخت / ترسناک‌ترین روزهای بورس در پسابرجام

بصیر، اخبار منتشره از بازار نفت، افزایش نرخ بهره آمریکا و تصویب طرح ضد ایرانی جدید، همه و همه اخباری بود که حال بازارهای مالی کشور از جمله اصفهان را امروز وخیم‌تر از قبل کرد.

این در حالی است که سایر اخبار مثبت از جمله بسته شدن پرونده هسته‌ای، صحبت مدیرکل بانک مرکزی از اتصال شبکه بانکی به سیستم جهانی در همان روز رفع تحریم‌ها و منتشر شدن بندهایی از طرح خروج از رکود ایمیدرو برای صنعت فولاد نیز در بازارها رنگ‌باخته و از قدرت اثرگذاری آن‌ها کاسته شده است.

* فاجعه در بورس

معاملات روزهای پسابرجام در بورس را تنها می‌توان به فاجعه تشبیه کرد. روزهایی که همه انتظار اتفاقات مثبت و قفل شدن بازار را می‌کشیدند به ترسناک‌ترین روزهای بازار بدل شده است.

در معاملات امروز، بار دیگر تالار اصفهان سراسر ناامیدی شد و ریزش ۲۱۷ واحدی شاخص کل در سایه صف فروش اکثر نمادهای مهم بازار پیامی بود که بر تعمیق رکود در بازار تأکید داشت. یکی از کارگزاران تالار بورس اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اتفاقات دو روز اخیر بازار را باید در درجه اول به ریزش شدید قیمت نفت به دلیل افزایش نرخ بهره آمریکا نسبت داد اما با این ‌حال در داخل کشور نیز افق بازارها چندان روشن نیست و از همین رو تمام صنایع صادراتی و غیر صادراتی وضعیت وخیمی را در بورس تجربه می‌کنند.

وی در مورد اثر رفع تحریم‌ها نیز گفت: برجام در شرایطی می‌توانست نقطه رشد بورس باشد اما سایر متغیرها نظیر افت قیمت‌های جهانی این پازل را به‌ هم‌ ریخته و بازار را در سراشیبی قرار داده است و به‌ هر روی نمی‌توان انتظار چندان مثبتی از بازار سرمایه داشت مگر اینکه واقعاً تغییری در حجم سرمایه‌های ورودی صورت بگیرد.

* دلار پشت سد روانی/ تب دلار بالا می‌رود

در معاملات امروز دلار به‌رغم تقویت شاخص جهانی آن، نوسان چندانی مشاهده نشد و بازار ارز نیز حالت انتظار به خود گرفت. قیمت امروز دلار افت خفیف چند تومانی را تجربه کرد و به ۳ هزار و ۶۳۵ تومان رسید.

یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه  اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سد روانی ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی در این روزها مانع افزایش تقاضا در ارز شده و بسیاری از خریداران و سرمایه‌گذاران در انتظار ایجاد تحرکی برای خرید هستند و فعلاً اصطلاحاً دست به ماشه ایستاده‌اند.

وی در مورد اتفاقات پسابرجام نیز گفت: بارها از سوی کارشناسان اقتصادی اظهارنظرهایی در رسانه‌ها می‌بینیم که تأکید دارند انتظارات در دوران پساتحریم باید تعدیل بشود و از دیگر سو برخی نیز بر لزوم آزادسازی و واقعی سازی نرخ ارز برای تحریک صادرات سخن می‌گویند، یعنی از هر زاویه‌ای بررسی بکنیم عامل کاهشی چندانی برای دلار در سطح اقتصاد وجود ندارد و با کوچک‌ترین تحرکی مجدداً تب این ارز بالا خواهد رفت.

* آرامش در تعطیلی بازارهای جهانی

تصمیم فدرال رزرو در پایان هفته گذشته مبنی بر رشد بهره آمریکا از ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ درصد عاملی بود تا مجدداً شاخص دلار را در بازارهای جهانی تقویت و قیمت کالاهای اساسی و فلزات گران‌بها را متأثر از خود کند.

در پی این اتفاق کف ۸ ساله نفت شکست و بازار جهانی طلا نیز ریزشی شد، از دیگر سو کاهش انتظارات از رشد اقتصادی هند به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان دیگر هشدار ریزشی قیمت جهانی فلز زرد بود.

در بازار امروز اما به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی واکنش چندانی در سکه و طلا مشاهده نشد و حتی سکه نقدی هزار تومان رشد را نیز ثبت کرد و قیمت آن به ۹۱۸ هزار تومان رسید.

در بازار آتی سکه نیز قیمت قراردادها تغییر چندانی به خود ندید و معاملات به‌ شدت حالت رکودی به خود گرفت.

* عرضه‌های بدون خریدار در بازار آهن

وخامت رکود در بازار آهن به ‌جایی رسیده که این روزها حتی برخی عرضه‌ها در بورس کالا نیز خریدار ندارد. رونمایی از برخی بندهای طرح پیشنهادی خروج از رکود ایمیدرو هم امروز تکانی به بازار نداد و حتی عرضه میلگرد و تیرآهن آریان فولاد در بورس کالا یک خریدار نیز به خود ندید.

برخی بنگاه‌داران وضعیت فعلی را ناشی از افت شدید قیمت‌های جهانی و موجودی انبار سنگین کارخانه‌های فولادساز می‌دانند. برخی نیز معتقدند ماه‌ها است که تصمیم‌گیری برای تعرفه واردات فولاد بدون نتیجه باقی‌مانده و در همین مدت چینی‌ها بازار داخل را تسخیر کرده‌اند.

در معاملات امروز بازار آهن اصفهان، قیمت محصولات ذوب‌آهن بدون تغییر ماند، محصولات بنگاه‌های کوچک‌تر اما کاهش ۵ الی ۱۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کردند.

فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا