به گزارش بصیر/

بزرگان آواز مازندران درباره موسیقی چه نظری دارند؟

بصیر، کنسرت موسیقی ۵۰ سال خاطره با هنرمندی ۷ استاد آواز مازندران در ساری برگزار می‌شود.

استاد ابوالحسین خوشرو در نشست خبری این کنسرت با تاكید بر اینكه علارغم فارغ التحصیلی در انستیتو هنر‌های دراماتیك همیشه دلبستگی به زبان مادری داشته ام، گفت: هرگز كار فارسی انجام ندادها م و به دلیل دلبستگی به فرهنگ و زبان مادری تمام كارهایی كه انجام داده ام به زبان مازندرانی بوده است.

وی با تصریح اینكه آرزوی او بوده است كه موسیقی بومی در چرخه درست قرار گیرد، گفت: اینكه گروه هایی به این موسیقی نظم ببخشند و این موسیقی را حفظ و اشاعه دهند از آرزو های من بوده است.

این استاد موسیقی مازندرانی ادامه داد: اگر این موسیقی سنتی حفظ نشود اندوخته ها و سرمایه بزرگی را ضایع كردیم و به این می‌نازم كه جوان‌هایی در این عرصه شروع به كار كرده‌اند و تمام دغدغه و هم و غم خود را برای این كار گذاشته اند.

خوشرو با تاكید بر اینكه هنرمند باید از طریق هنر خود نان بخورد، گفت: اگر این اتفاق نیفتد موفقیت حاصل نخواهد شد و هنرمندان ما ۶۰ سال كار هنری می كنند و هیچ رفاهی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا گرایش به سمت موسیقی پاپ بیشتر شده است، گفت: این یك پدیده جهانی است و در كشورهایی همچون مجارستان و لهستان و انگلستان كه از موسیقی برخوردار هستند نیز جوانان به موسیقی پاپ و جاز روی آورده‌اند و این اجتنناب ناپذیر است.

این هنرمند با اشاره به سخن نیما یوشیج ادامه داد: بعضی ها محكوم به زوال هستند و مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی این باید توسط حكومت انجام شود و هنرمند را به راه بیندازد تا فرهنگ بومی زنده نگه داشته شود.

محمدرضا اسحاقی از هنرمندان موسیقی استان نیز در این نشست گفت: ما در موسیقی كار و زحمت خود را كشیده‌ایم ولی دشمن سرمایه گذاری كرده تا فرهنگ خود را تحمیل کند و باید در كشور از موسیقی بومی حمایت شود؛ امروز تهاجم فرهنگی به سینه ما می خورد و ما از هیچ جایی حمایت نمی شویم.

نوراله علیزاده نیز در این نشست با تاكید بر اینكه جوانان سرمایه های این مملكت هستند، گفت: جوانان در این زمانه زحماتی كه ما متحمل شده ایم را متحمل نمی شوند و با پیشرفت علم و تكنولوژی پیشرفت جوانان دور از انتظار نیست و جوانان ما با تغییر سازها و اجرای كارهای ما پدیده های نو و جدیدی به وجود می آورند.

وی با اشاره به تلفیق ساز های دوتار و پیانو در كشور تركمنستان گفت: باید به استقبال جوان‌ها برویم و باید تلفیقی از سازهای ایرانی، محلی سنتی ایجاد شود و با این ابداعات در جوانان ایجاد اشتیاق كرد.

حسن علم باز از هنرمندان موسیقی مازندرانی گفت: از همان كودكی به علت علاقه زیاد به موسیقی از طبیعت حس می‌گرفته و می خواندم و با تحصیل در كنار بزرگان موسیقی مازندران و ادامه دادن راه استاد خوشرو و اسحاقی امروز سبكی برای خودم دارم.

این هنرمند هدف از شركت در این كنسرت را آموختن درس ادب، تواضع، فروتنی، اخلاق و حكمت از اساتید خود دانست و گفت: امیدوارم این دروس را با زبان موسیقی به نسل جوان انتقال دهم و در این كنسرت خواننده موسیقی طالب و زهره و مقام امیر هستم .

وی مقام امیری ار استخوان و ستون موسیقی مازندرانی دانست و تصریح كرد: موسیقی های مازندرانی شاخ و برگ های مقام امیری هستند.

علم باز موسیقی را دستگاه تنظیم خدایی در میان جامعه دانست و گفت: مادری كه برای فرزند خود لالایی می خواند، تنظیم شب و روز ، وجود چهار فصل، طلوع خورشید و غروب آن، آواز پرندگان و نسیم و صبح گاهی و همه و همه حكایت از موسیقی خالق عالم است.

وی ادامه داد: امیدوارم كه روزی برسد كه در كشور قانون اساسی ای به تصویب برسد كه پس از نام خدا موسیقی در آن جای گیرد و از دبستان تا دانشگاه تدریس شود زیرا كه موسیقی درمان روح خسته عالم است.

حمزه محمدی از دیگر هنرمندان این نشست گفت: در این كنسرت دو كار تصنیف ارائه خواهم داد كه یكی از آن ها در خصوص اسپهبد خورشید است كه یك روایت تاریخی است و جوانان نسل ما باید از این وقایع تاریخی مطلع شوند و بهترین روش ارائه با موسیقی است.

وی با اشاره به اینكه در این كنسرت مدیر اجرایی بوده و با تحمل فشار های بسیار ۵ كیلو گرم وزن كم كرده است، گفت: برای جوانان یك ویترین خوب از موسیقی درست نشده است و از كارهای فاخری كه در طول قرن‌ها مردم ما با آنها عاشقی كردند در دسترس آنان نبوده است و متولیان موسیقی هم كار مناسبی انجام نداده اند و ما تلاش می كنیم جوان‌ها را با موسیقی بومی و سنتی برگردانیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا