نگاهی به مربع انتخابات غرب آسیا

دولت از منطقه غرب آسیا غافل نشود / نقطه کور دیدگاه منتقدان و طرفداران دولت!

به گزارش بصیر،  سیاست خارجی دولت یازدهم که قرار است بر مبنای آنچه «تعامل با جهان» خوانده شده مدیریت شود، این روزها با باران انتقاد بر سر وزارت خارجه و دیگر مسئولان سیاست خارجی دولت «تدبیروامید» همراه است؛ انتقاداتی که پاسخ درخوری به آنها داده نشده.

البته وزیر محترم خارجه، برخلاف جدیتی که در فعالیت فیس‌بوکی از خود نشان داده است، علاقه‌مند به حضور در برابر نمایدندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیست و فارغ‌ از هیاهوی منتقدان و حامیان سینه‌چاک «کلید اعتدال»، به «تدبیر» توافقنامه ژنو مشغول است.

ناگفته نماند این رفتار وی را نمی‌توان حمل بر بی‌ادبی کرد زیرا «ظریف» پاسخ تهدیدات آمریکایی‌ها را هم به‌صورت شایسته و بایسته بیان نمی‌کند؛ گویی جواب‌های محتاطانه و نه‌چندان سخت سخنگوی وزارت خارجه به درشت‌گویی‌های آمریکا، برای ساکت کردن جنگ‌طلبان غربی کافیست.

نکته مغفول در سیاست خارجی/ نقطه کور دیدگاه منتقدان و طرفداران دولت

آنچه مسلم است، اتفاقات و رویدادهای غرب آسیا، اثرات غیرقابل انکار بر منافع جمهوری اسلامی ایران دارد. دقیقاً به همین دلیل است که مسئولان مختلف ما در برهه‌های گوناگون، امنیت کشورهای همسایه را برابر با امنیت کشور خودمان دانسته‌اند.

ناگفته پیداست که حمله آمریکا به عراق و افغانستان و حتی حملات پراکنده ارتش این کشور به مناطقی از شمال پاکستان، تهدید امنیتی غیرقابل‌انکاری برای کشور ما به‌بار آورد.

اکنون و در برهه خاصی که از یک سو انتخابات افغانستان و عراق در میانه راه است و دو کشور سوریه و لبنان به موعد برگزاری انتخابات نزدیک می‌شوند، دقیقاً مشخص نیست که مسئولان محترم وزارت خارجه، با کدام «تدبیر» قصد مدیریت شرایط آتی را خواهند داشت؟

افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، چندی قبل برگزار شد. بر همین اساس کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان،  نتایج اولیه انتخابات را که در روز ۱۶ فروردین‌ماه  برگزار شد، اینگونه اعلام کرد:

عبدالله عبدالله با ۴۴٫۹ درصد و اشرف غنی احمد زی با ۳۱٫۵ درصد آرا نتوانستند حد نصاب لازم ۵۰ درصد به‌علاوه یک رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات را برای پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دست آورند و در نتیجه باید منتظر برگزاری دور دوم انتخابات در افغانستان باشیم تا مشخص شود رییس‌جمهور آینده این کشور چه کسی خواهد بود.

بر اساس قوانین جاری در کشور افغانستان، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲ هفته بعد از اعلام نتایج شکایات مطروحه از سوی نامزدها، برگزار خواهد شد.

قرار است کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۲۴ اردیبهشت اعلام نماید.

در چنین شرایطی بد نیست تا مسئولان وزارت خارجه نکات زیر را مرور کنند:

۱) متأسفانه افغاستان محل سنتی تولید مواد مخدر و ارسال آن به نقاط دیگر از جمله ایران و اروپاست. حکمرانی طالبان، حکومت مرکزی فعلی افغانستان و نظامیان اشغالگر ناتو به فرماندهی آمریکا، هرکدام اثری متفاوت بر تولید مواد افیونی د ر این کشور داشتند به‌طوری که در دوره سلطه آمریکا، تولید مواد مخدر به اوج خود رسید.

۲) متأسفانه بخش‌هایی از خاک افغانستان به‌مانند بخش‌هایی از پاکستان، قلمرو توریست‌هاست و از این نقاط برای خاک کشور ما، ایجاد ناامنی می‌شود.

۳) دین، فرهنگ، زبان و انواع بیشمار اشتراکات ما با مردم افغانستان باعث شده است تا سرنوشت افغانی‌ها برای مردم ایران مهم باشد. دقیقاً به همین دلیل است که در طول نزدیک به چهار دهه، حضور اتباع این کشور در داخل خاک ایران، نه به‌عنوان اتفاق ناخوشاید که به‌عنوان یک فرصت برای همگرایی بیشتر بین دو ملت دیده شده است.

حال مسئولان وزارت خارجه باید مشخص کنند که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نفوذ روزافزون آمریکا و عقاید سلفی و وهابیت طالبانی در افغانستان دارد. مسئولان مربوطه باید مشخص کنند که چه نقشه راهی برای تعامل با این کشور دارند تا مبادا با به روی کار آمدن جمعی از حامیان قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، برای امنیت کشور ما، ایجاد مشکل شود.

عراق

انتخابات مجلس عراق، ۱۰اردیبهشت همراه با تدابیر شدید امنیتی و اجرای قانون منع رفت و آمد در برخی استانهای این کشور برگزار شد.

اخیراً رییس اداره انتخابات در کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفته است: نتایج انتخابات مجلس این کشور به خاطر بازشماری آرا و رسیدگی به شکایات، دیرتر از موعد مشخص شده اعلام خواهد شد.  وی همچنین اعلام کرده است که رسیدگی به شکایات و اعتراضات درباره انتخابات در کمتر از ۱۸ روز انجام خواهد شد.

آنچه مسلم است اعلام نتایج به خاطر شکایات مطرح شده و بازشماری آرا که به ۱۰ تا ۱۴ روز زمان نیازمند است، ۲۰ تا ۳۰ روز به طول خواهد انجامید.

نکته مهم درباره انتخابات عراق این است که حزب پیروز در انتخابات، تعیین‌کننده نخست‌وزیر آتی این کشور است.

گمانه‌زنی‌های اولیه نشان می‌دهد که گروه‌های دارای مواضع ضدایرانی، توفیق چندانی در این انتخابات کسب نکرده‌اند. با این وجود، گسترش روابط با عراق می‌تواند نسخه خوبی برای ادامه تعامل با این همسایه مهم ایران باشد.

سوریه

بزودی در این کشور بحران‌زده، شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود. بشاراسد رییس‌جمهور فعلی به‌همراه دو نامزد دیگر در این انتخابات شرکت می‌کنند تا رییس‌جمهوری بعدی این کشور مشخص شود.

با توجه به جنایات سه سال گذشته تکفیری‌ها در سوریه ، این کشور دارای وضعیت عادی نیست. همچنین حمایت علنی و صریح و البته صحیح کشورمان ا ز دولت اسد سبب جلوگیری از خدشه وارد شدن به محور مقاومت در برابر اسرائیل غاصب شده است. در حال حاضر دشمنان و معاندان ایران اسلامی که حامی تروریست‌ها محسوب می‌شوند، در سوریه به مرحله انفعال رسیده‌اند. با توجه به این امر، قدرت و خواسته کشورمان در سوریه به کرسی نشسته و بخشی از توان بالای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، هویدا شده است.

لبنان

انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور لبنان نیز بزودی انجام خواهد شد. اینکه کدام فرد در لبنان به قدرت برسد، بر مسایل مختلفی اثر خواهد گذاشت.

اینکه رییس‌جمهور آتی این کشور چه موضعی در برابر رژیم صهیونیستی و مقاومت حزب‌الله خواهد داشت برای کشور ما یک موضوع فوق‌العاده مهم است. موضع رییس‌جمهور لبنان در برابر اعمال گروهک‌های تروریستی در سوریه نیز برای ما می‌تواند حایز اهمیت باشد.

یقیناً تحولات این کشور در تیررس رصد مسئولان وزارت خارجه ما قرار دارد. به همین دلیل توقع می‌رود که ضمن نقش‌آفرینی صحیح، قدرت ایران و انقلاب اسلامی را بار دیگر به رخ جهانیان بکشند.

و اما چهره غرب آسیا

به‌یقین غرب آسیا، پس از اتمام انتخابات فوق، چهره جدیدی به خود گرفته و آرایش دیگری در چینش برخی نیروهای سیاسی، پدید خواهد آمد. شاید حجم این تغییرات چندان زیاد نباشد اما اثرگذاری آنها، فوق‌العاده زیاد خواهد بود.

آنچه به‌حق انتظار می‌رود این است که مسئولان سیاست خارجی کشورمان، برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی و حل بعضی از معضلات موجود، نگاه تک‌بعدی را کنار بگذارند و تنها راه‌حل مشکلات را در بازی «برد-برد» با آمریکا نبینند.

نگاه دقیق، واقع‌بینانه و موشکافانه به کشورهای منطقه غرب آسیا خصوصاً افغانستان، عراق، سوریه و لبنان موجب خواهد شد تا مدیران فعلی سیاست خارجی کشور، «تدبیر» مناسب برای مواجهه با هر موقعیتی را انتخاب کنند.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا